Waarom worden we zo gemotiveerd van streaks?

Dat onderzochten wetenschappers van de Universiteit van Pennsylvania. Want dát we meer gemotiveerd zijn door streaks dan door losse successen staat vast.

Streaks zijn opeenvolgende periodes van succes, zoals een week lang elke dag naar de sportschool gaan of een maand lang geen sigaret roken. Die opeenvolgende reeksen zijn erg verslavend. Sociale media zoals Snapchat maken er daarom gebruik van net als spelletjes zoals Candy Crush. Maar het benadrukken van opeenvolgende reeksen wordt ook in meer educatieve situaties ingezet, bij taal-apps zoals DuoLingo bijvoorbeeld. Wat je daardoor toch elke dag even opstart. En soms niet eens omdat je die dag echt zo veel zin hebt in nieuwe woordjes Frans, maar omdat je anders je streak verliest.

Dat streaks mensen kunnen helpen om hun doelen te bereiken, is al eerder aangetoond en wordt dus ook al volop ingezet. Maar het onderzoek van de Universiteit Pennsylvania is het eerste dat aantoont hóe streaks onze motivatie beïnvloeden. Dat deden de onderzoekers door twee experimenten uit te voeren.

Motivatie
In het eerste experiment werden twee groepen mensen gevraagd om een ​​spel te spelen. De ene groep kreeg te horen dat ze een streak hadden (ze hadden het spel de afgelopen drie dagen gewonnen), terwijl de andere groep te horen kreeg dat ze geen streak hadden (ze hadden het spel de afgelopen drie dagen willekeurig gewonnen of verloren). Daaruit bleek dat de mensen in de streak-groep veel gemotiveerder waren om het spel te blijven spelen, zelfs wanneer het spel moeilijker werd. Hoofdonderzoeker David DeShon verklaart dit effect als volgt: “Streaks lijken een gevoel van momentum te creëren. Dit momentum kan ons helpen om door te zetten, zelfs wanneer we tegenslagen tegenkomen.” Toch waren de onderzoekers wel verbaasd over hoe krachtig het effect was. “Zelfs een korte streak van drie dagen had al een significante impact op hun motivatie.”

Zelfverzekerder
In het tweede experiment werd mensen gevraagd om op basis van hun recente succesen hun gedrag in de toekomst te voorspellen, en hoe ze dachten dat anderen zich zouden gedragen. Daaruit bleek dat mensen die een streak hadden, meer geneigd waren om te voorspellen dat ze hun succes zouden voortzetten. Ze waren ook meer geneigd om te denken dat anderen hun succes zouden bewonderen. “Streaks lijken ons gevoel van zelfvertrouwen en eigenwaarde dus te vergroten”, aldus DeShon. Hoewel dat wat zelfvoldaan kan overkomen, is het eigenlijk erg nuttig legt de wetenschapper uit. “Het kan ons helpen om onze doelen te bereiken, zelfs wanneer deze moeilijk lijken.”

Demotiverend
“Aan de andere kant ontdekten we dat wanneer mensen hun reeks verbreken, dat juist heel demotiverend is”, vertelt collega Jackie Silverman. “Niet alleen omdat ze het bepaalde gedrag waar ze mee bezig waren niet hebben volgehouden, maar ook omdat ze nu hebben gefaald in het doel om hun streak levend te houden.” Ook van die keerzijde van streaks lijken bedrijven zich al enigszins bewust. In Duolingo kun je bijvoorbeeld een streak ‘repareren’. Mensen lijken dus zich soms meer bezig te houden met de streak zelf, dan dat ze gemotiveerd te zijn om hun oorspronkelijke doel te bereiken, zo concluderen de onderzoekers.

Streaks kunnen dus – als ze goed worden ingezet – een krachtige tool zijn, omdat ze de motivatie en het zelfvertrouwen verhogen. De onderzoekers willen in de toekomst meer onderzoek hiernaar doen om ook de demotiverende keerzijde van het verliezen van streaks te ondervangen. “Maar we denken dat streaks goed kunnen worden gebruikt om mensen te helpen om hun doelen te bereiken in verschillende contexten”, concludeert DeShon. “Of het nu het volhouden van een trainingsprogramma is, het stoppen met roken of het leren van een nieuwe taal.”

Bronmateriaal

"Hot streak! Inferences and predictions about goal adherence" - Organizational Behavior and Human Decision Processes
Afbeelding bovenaan dit artikel: Dean Drobot (via CanvaPro)

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd