Waarom viel de aarde niet in de zon?

ASTRONOMIE  Ooit was ons zonnestelsel jong en alles behalve veilig. Het is eerlijk gezegd een wonder dat de aarde het heeft overleeft. De planeet had gemakkelijk door de zon opgegeten kunnen worden. Hoe is het de aarde gelukt om aan de zon te ontsnappen? Wetenschappers hebben het raadsel eindelijk opgelost.

Een nieuw computermodel laat zien dat de aarde van de zon werd weggeduwd door hoge temperatuurverschillen in het gebied rondom de ster. Dit is ons geluk geweest, want de zon had in het begin een enorme kracht en trok alles naar zich toe. De aarde is dicht bij de zon ontstaan, maar door de hoge temperaturen werd de aarde langzaam naar de huidige baan geduwd.

Toch is er zeker nog steeds sprake van een geluksfactor. Slechts enkele gebieden rondom de jonge zon konden moeilijk afkoelen. Waarschijnlijk is de aarde in zo’n gebied gevormd. De andere gebieden konden sneller afkoelen en daar had de zon dus meer invloed op de protoplaneten. Daarnaast werd de aarde jong gevormd. Was de aarde iets later ontstaan, dan was de protoplanetaire schijf afgekoeld en had de zon weer de overhand. De jonge aarde zou dan wel een gemakkelijke prooi zijn.

Wetenschappers denken dat de migratie van planeten overal in het heelal voorkomt. Er zijn namelijk al erg veel sterren aangetroffen met exoplaneten. Het ontstaan van planeten is dus niet per se een geluksproces.