Waarom er meer vrouwen dan mannen zijn

hagedis

Nieuw onderzoek suggereert dat het in wilde populaties alles te maken heeft met de geslachtsbepalende chromosomen.

Wetenschappers bestudeerden dieren die behoren tot de Tetrapoda (viervoeters). Ze waren met name geïnteresseerd in de ASR (Adult Sex Ratio), oftewel de wijze waarop het aantal mannen zich binnen een (wilde) soort verhoudt tot het aantal vrouwen.

Geslachtschromosoom

Een geslachtschromosoom bepaalt het geslacht van een dier. In het geval van de mensen (en de meeste andere zoogdieren) resulteren twee X-chromosomen in een vrouwelijk geslacht, terwijl een X- en een Y-chromosoom resulteren in een jongen. Bij vogels is het net omgekeerd: daar hebben mannetjes twee dezelfde geslachtschromosomen en zijn de geslachtschromosomen van het vrouwtje verschillend.

Hetzelfde
In totaal bestudeerden de onderzoekers 334 soorten. En ze ontdekten iets bijzonders. Wanneer een vrouwtje twee verschillende geslachtschromosonen (zie kader) heeft – zoals dat bijvoorbeeld bij vogels het geval is – dan zijn er meer mannetjes dan vrouwtjes. En wanneer een mannetje twee verschillende geslachtschromosomen heeft, dan zijn er meer vrouwtjes dan mannetjes.

Onduidelijk
Hoe komt het dat twee dezelfde geslachtschromosomen ertoe leiden dat dat geslacht een streepje voor heeft? Daar zijn de onderzoekers nog niet helemaal uit. Mogelijk hebben dieren met verschillende geslachtschromosomen een grotere kans om nog voor de geboorte of ergens tussen de geboorte en volwassenheid te overlijden.

Hoe het precies zit, moet uit nader onderzoek blijken. Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Nature.

"Who wins the battle of the sexes?" - Scimex.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Andras Liker.