Een nieuwe collega komt binnen in het kantoor en stelt zich wat onwennig aan u voor. U bekijkt hem van top tot teen en vindt de nieuwe collega een rare snuiter. Geloof het of niet, maar uw collega zal nog lang achtervolgd worden door deze eerste impressie. Waarom zijn eerste indrukken zo moeilijk te veranderen, zelfs al vinden we die ene collega op een gegeven moment wél aardig?
Onderzoeker Bertram Gawronski en zijn collega’s onderzochten of een eerste indruk gemakkelijk te veranderen is. Volgens Gawronski is dit erg moeilijk.
Context
Een voorbeeld: de eerste indruk van een collega is negatief. U vindt hem chagrijnig en zwaarmoedig. Op vrijdag heeft u een feest en daar komt u de desbetreffende collega tegen. Hij knoopt een gesprek met u aan en u realiseert zich dat het een aardig persoon is. Toch verandert de algemene indruk niet meteen van negatief naar positief.
Hoe dit komt? Het heeft te maken met de context, in dit geval het feestje. Als een collega plotseling heel vriendelijk is, dan denken wij dat het komt door het feestje (de context) en niet door de persoon. Oftewel, alleen in bepaalde omstandigheden is de persoon aardig, maar over het algemeen niet. De eerste impressie blijft in stand.
Test
Gawronski en zijn collega’s testten deze theorie door proefpersonen foto’s voor te schotelen van mensen. Aan deze foto’s koppelden zij negatieve of positieve informatie. Vervolgens toonden Gawronski en zijn collega’s nieuwe foto’s van dezelfde mensen, maar dan met tegenovergestelde informatie. De achtergrondkleur van sommige foto’s was subtiel veranderd, zodat de context in sommige gevallen anders werd.
Wat blijkt: mensen zijn pas bereid om een eerste indruk te herzien als de context – in dit geval de achtergrondkleur – hetzelfde blijft. Verandert de informatie over een persoon, maar verandert de achtergrondkleur ook, dan blijft de eerste indruk in stand.
Wat kunt u doen?
Bent u ergens nieuw en heeft u het idee dat de eerste indruk niet goed is? Laat in zoveel mogelijk verschillende contexten een andere kant van uzelf zien. Dus niet alleen op een feest, maar ook op de werkvloer en in de pauze. Anders blijft de eerste impressie domineren.