Waarnemen in april 2010

Benieuwd welke planeten, sterren en sterrenbeelden er in april 2010 te zien zijn? Scientias.nl zet de meest belangrijke gebeurtenissen voor amateur-astronomen op een rij. In april zijn twee aardige meteorenzwermen te zien: de Virginiden en de Lyriden.

2 tot 3 april

Kijk vanavond naar de avondhemel. Misschien ziet u enkele meteoren van de meteorenzwerm Virginiden. Gemiddeld zijn er zo’n vijf meteoren per uur te zien. Niet zoveel in vergelijking met grotere zwermen, zoals de Perseïden en de Geminiden, maar toch de moeite waard om voor wakker te blijven. De meteoren zijn redelijk traag en soms is er een vuurbol te zien. Dit jaar gooit de maan na 1:20 uur roet in het eten. De maan is namelijk voor ongeveer tachtig procent verlicht.

Vrijdag 9 april

Vandaag bereikt Mercurius de grootste elongatie. Anders gezegd: de binnenplaneet bereikt het punt waar zij het verst van de zon staat. De planeet hangt vanavond na zonsondergang boven de westnoordwestelijke horizon. Mercurius moet goed te zien zijn, want de planeet heeft vanavond een helderheid van magnitude 0. Dit komt overeen met de helderheid van andere grote sterren aan de avondhemel. De planeet gaat om 22:26 uur onder.

Woensdag 14 april

Het is vandaag nieuwe maan. Omdat de maan niet verlicht is, zijn de nachten nabij nieuwe maan donkerder dan gemiddeld. Heeft u een telescoop? Trek de komende dagen er dan voor uit om deepsky-objecten te bekijken, zoals zwakke nevels en sterrenstelsels.

21 tot 22 april

Nog een meteorenzwerm! De Lyriden zijn vannacht te zien. Onder ideale omstandigheden zien waarnemers twaalf meteoren per uur. Houd er rekening mee dat de meteoren snel en helder zijn. Om de Lyriden te zien, moet u richting het zuidoosten kijken. De meteoren komen uit de sterrenbeelden Lier en Hercules.

De grootste planeten

Mercurius en Venus zijn in april 2010 kort na zonsondergang te zien. Vooral Venus is de moeite waard met een magnitude van -3,3. Kijk in de richting waar de zon onder de horizon verdwijnt. Mars is de hele nacht goed te zien in het sterrenbeeld Kreeft. Let er wel op dat Mars steeds zwakker wordt. Aan het begin van de maand heeft de planeet een magnitude van +0,3, maar op 30 april is dit gestegen naar 0,9. Jupiter is in april 2010 niet te zien. Saturnus is de hele nacht te zien in het sterrenbeeld Maagd. Met een magnitude van 0,9 is de planeet aardig helder.

Sterrengids 2010