Vroeg voorjaar? Meer vrouwelijke vleermuizen!

Als het voorjaar vroeg begint, dan worden er tot wel twee keer meer vrouwelijke dan mannelijke vleermuizen geboren.

Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Calgary. Klaarblijkelijk kunnen vleermuizen het geslacht van hun nageslacht enigszins op de omstandigheden aanpassen, zo schrijven de onderzoekers in het blad PLoS ONE.

De onderzoekers bestudeerden de Eptesicus fuscus oftewel de grote bruine vleermuis. Zo ontdekten ze dat een vroeg voorjaar in meer vrouwtjes resulteert. En de onderzoekers denken dat wel te kunnen verklaren. Hoe eerder de vrouwtjes ter wereld komen, hoe groter de kans dat ze overleven en in staat zijn om zich een jaar later weer voort te planten. “De vroeg geboren vrouwtjes zijn in staat om zich wanneer ze één jaar oud zijn voort te planten, mannetjes kunnen dat niet,” vertelt onderzoeker Robert Barclay. “Dus natuurlijke selectie heeft geleid tot interne mechanismen die resulteren in een scheve verhouding tussen de mannetjes en vrouwtjes, want moeders die een dochter krijgen, hebben in de volgende generatie meer nageslacht dan moeders die een zoon produceren.”

…de vleermuis de snelste spieren heeft?

Seizoen
De lengte van een seizoen heeft dus invloed op de hoeveelheid mannetjes en vrouwtjes. Ook de tijd die vrouwtjes nodig hebben om volwassen te worden, is afhankelijk van de lengte van het seizoen. Dat betekent dat niet alleen de lengte van het seizoen zorgt voor verschillen tussen populaties vleermuizen. Ook de plaats waar zij zich bevinden is van invloed. Niet overal ter wereld duren de seizoen tenslotte even lang.

Mechanisme
Hoe de vrouwtjes er precies voor zorgen dat ze dochters krijgen, is niet duidelijk. “Deze soort bevrucht meer eitjes dan dat ze uiteindelijk jongen krijgt, dus er moet een mechanisme zijn dat ervoor zorgt dat een vrouwelijke embryo mag blijven en dat mannelijke embryo’s al vroeg in de zwangerschap worden afgestoten.” Hoe dat mechanisme precies werkt? Dat weten de onderzoekers niet.

Overigens is de vleermuis niet de enige die het aantal zonen en dochters ‘zelf’ aan de omstandigheden kan aanpassen. Ook vogels en andere zoogdieren kunnen het. “Zelfs mensen: er is onderzoek dat er bijvoorbeeld op wijst dat miljardairs meer zonen dan dochters krijgen.”

"Early spring brings more bat-girls" - Ucalgary.ca
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Matt Reinbold (via Wikimedia Commons).