Vorming vetcel is mogelijk te voorkomen

Onderzoeker Adam Reese heeft een proteïne ontdekt dat bepaalt of een cel een vetcel wordt of niet. En dat biedt mogelijkheden!

Op het oppervlak van cellen bevindt zich een proteïne, genaamd endogline. En dit stofje bepaalt wat voor soort cel een bestaande stamcel moet worden. De hoeveelheid endogline bepaalt of de stamcel een vetcel of een botcel wordt. “Wat zou er gebeuren als je ervoor kon zorgen dat de cel stopt met het aanmaken van het proteïne?” vraagt onderzoeker Adam Reese zich hardop af, om vervolgens zelf antwoord te geven. “Je kan bepalen of het wel of niet een vetcel wordt.”

Osteoporose
En daarmee kan de ontdekking van Reese wel eens leiden tot een effectieve aanpak van obesitas. Door de hoeveelheid endogline op het oppervlak van vetcellen terug te dringen, wordt de cel gedwongen om in een ander celtype te veranderen. Maar dat is niet de enige implicatie van dit onderzoek. Ook osteoporose, waarbij mensen bot-massa verliezen, kan mogelijk door de vondst verholpen worden. Door de hoeveelheid endogline af te laten namen, neemt het aantal stamcellen dat botcellen wordt, toe. En dat leidt tot sterkere botten, oftewel: de ondergang van osteoporose.

Knopje
De onderzoekers hebben nu dus een knop gevonden waarmee ze obesitas en osteoporose kunnen bestrijden. Maar ze zijn er nog niet. Ze moeten nu namelijk uit gaan zoeken hoe ze die knop kunnen bedienen. Onduidelijk is nog hoe de cel de hoeveelheid proteïne bepaalt en hoe die hoeveelheid kan worden teruggedwongen.

Nader onderzoek is dus noodzakelijk. Maar de wetenschappers zijn optimistisch. “We hebben nu een doel waar we ons op kunnen richten,” stelt onderzoeker Anja Nohe.

"The fat stopper" - Udel.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Tony Alter (cc via Flickr.com).