Wetenschappers van EADS hopen dat vliegtuigen in de toekomst met veel draadloze sensoren worden uitgerust. Deze sensoren geven informatie over de toestand van vliegtuigen, zodat onderhoud minder duur is. Ze zijn zelfs te installeren op moeilijk bereikbare plaatsen. En de benodigde energie? Die halen de sensoren letterlijk uit de lucht!
Volgens een vandaag gepresenteerd rapport van EADS zijn vliegtuigen in de toekomst in staat om zelfstandig energie te produceren. Deze energie is voldoende om de sensoren in een vliegtuig draaiende te houden. Op dit moment slokt onderhoud 22% van de totale kosten per vlieguur op. Ingebouwde sensoren kunnen de onderhoudskosten verlagen door gedetailleerde informatie te geven over een luchtvaartuig. Technici hoeven de kist niet open te schroeven om te zien of een bepaald boutje nog goed is vastgedraaid.
“Een draadloos netwerk van sensoren, dat zelf opgewekte energie gebruikt, is een goede oplossing om de onderhoudskosten van vliegtuigen te verlagen”, zegt Dominik Samson van het projectteam van EADS. “Het netwerk is zelfvoorzienend. Dit is vergelijkbaar met zonnepanelen op daken van gebouwen.”
Hoe haalt een vliegtuig energie uit de lucht?
Als een vliegtuig op een hoogte van tien kilometer vliegt, dan is het in de nabije omgeving erg koud. De buitentemperatuur varieert van -20 tot -50 graden Celsius. In het vliegtuig heerst een aangename temperatuur van 20 graden Celsius. Daarnaast zijn er grote temperatuurschommelingen als een vliegtuig landt of opstijgt.
Een thermo-elektrische generator maakt gebruik van deze temperatuurverschillen. De generator zet de verschillen tussen warm en koud om in elektrische stroom. De generator produceert voldoende stroom om sensoren aan te drijven.
Testvlucht
Binnenkort hoopt EADS een vliegtuig uit te rusten met sensoren en een testvlucht te maken.