Het Amazonegebied is één van de lastigste gebieden om te doorkruisen. Hoe zorg je ervoor dat in een tropisch regenwoud goederen veilig van A naar B worden gebracht? Het lijkt erop dat de traditionele zeppelin de oplossing is voor dit probleem.
Een bedrijf genaamd AirShip do Brasil wil in de toekomst elektrische masten, bladen voor windmolens en containers met zeppelins vervoeren. Volgens ingenieur Marcelo Felippes is een luchtschip het perfecte vervoersmiddel, zo laat hij weten in een interview met New Scientist. “Er zijn nauwelijks wegen, dus de enige mogelijkheden zijn luchtvracht en zeevracht”, zegt Felippes. “Luchtvracht is erg duur, terwijl zeevracht te traag is. Zeppelins zijn goedkoper dan vliegtuigen en sneller dan boten.”
Geen Hindenburgje?
De eerste zeppelin vliegt mogelijk nog dit jaar en kan 30 ton voorraad vervoeren. Ieder luchtschip is 140 meter lang en 60 meter breed met een topsnelheid van 80 tot 120 kilometer per uur. In vergelijking met de Hindenburg-zeppelin is de Braziliaanse zeppelin een kleintje. De LZ 129-Hindenburg was maar liefst 245 meter lang en had een topsnelheid van 135 kilometer per uur. Maar ja, we weten allemaal hoe het verhaal met de Hindenburg afliep: niet goed.
Gelukkig zijn zeppelins tegenwoordig veel veiliger. “Veel mensen herinneren zich de beelden van Hindenburg”, vertelt Felippes. “Toentertijd werden zeppelins nog gevuld met waterstof. Onze luchtschepen zijn gevuld met helium. Helium is niet vlambaar en ook niet explosief.”
Toerisme
Felippes houdt er rekening mee dat veel toeristen mee willen aan boord van de zeppelins. Vanuit de cockpit hebben zij een fantastisch uitzicht over rivieren en bossen. “Hoewel we ons niet focussen op toerisme, gaan we wellicht wel vluchten organiseren voor toeristen tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016. Dan is onze vloot klaar.”