Vier nieuwe exoplaneten ontdekt

Ook in 2012 blijven we exoplaneten ontdekken, zo blijkt maar weer. Wetenschappers melden vier nieuwe exemplaren.

De vier exoplaneten draaien elk om relatief heldere dwergsterren. De planeten hebben voorlopig de namen HAT-P-34b, HAT-P-35b, HAT-P-36b en HAT-P-37b gekregen.

Kort ‘jaar’
De exoplaneten hebben niet veel tijd nodig om een rondje rond hun ster te voltooien. Er is één planeet bij (HAT-P-36b) die daar slechts 1,3 dagen voor nodig heeft, zo melden de onderzoekers in hun paper. De planeet die het de meeste tijd kost om het rondje te vervolmaken, heeft 5,5 dag nodig.

Hete Jupiter
Alle vier ontdekte planeten gaan de boeken in als ‘hete Jupiters’. Dat wil zeggen dat ze heel dicht rondom hun ster draaien (dat verklaart de korte omlooptijd). Ook hebben de vier planeten een grotere massa dan Jupiter.

…onlangs de kleinste exoplaneten ooit zijn ontdekt?

Excentrisch
Wat ook heel bijzonder is, is dat de omloopbaan van HAT-P-34b zeer excentrisch is. Er zijn slechts vier planeten bekend met een omloopbaan die excentrischer is. Hoe excentrischer de omloopbaan van een planeet hoe erger deze omloopbaan van een cirkel afwijkt.

Vaak worden exoplaneten ontdekt met behulp van Kepler. Dat gebeurde onlangs bijvoorbeeld nog toen Kepler deze eerste aardachtige exoplaneet detecteerde. Maar deze ontdekking werd gedaan vanaf de aarde met behulp van HATNet. Dit is een netwerk van telescopen bedoeld om exoplaneten te ontdekken en te onderzoeken.