Verrassend veel chemische stoffen in kleding

kleding

Onduidelijk is nog of deze stofjes – die er vaak ook in de wasmachine niet uitgaan – schadelijk zijn voor de gezondheid.

Dat er chemische stoffen gebruikt worden om kleding te maken, is geen geheim. Maar zijn er ook nog veel chemische stoffen in de kleding te vinden wanneer wij die in de winkel kopen? Een Zweedse onderzoekster zocht het uit. Ze bestudeerde zestig kledingstukken van Zweedse en internationale kledingmerken en trof daarin duizenden chemische stoffen aan. Tevens identificeerde ze ongeveer 100 van die stofjes.

Bijproducten?

Veel van de (geïdentificeerde) chemicaliën in kleding blijken niet op de door producenten vrijgegeven lijsten met gebruikte chemische stoffen te staan. Het suggereert dat de chemische stofjes bijproducten zijn of tijdens transport van de kleding zijn toegevoegd.

Huidaandoeningen
“Blootstelling aan deze chemicaliën vergroot de kans op huidaandoeningen, maar kunnen ook ernstigere gevolgen hebben voor zowel mensen als het milieu,” vertelt onderzoeker Giovanna Luongo. “Sommige van deze stofjes zijn vermoedelijk of bewezen kankerverwekkend.”

Biologisch katoen
Wie denkt de dans te ontspringen door kleding van biologisch katoen te kopen, heeft het mis. Ook in kledingstukken gemaakt van biologisch katoen kwamen chemische stoffen voor, zo is in de thesis van Luongo te lezen.

“Sommige van deze stofjes zijn vermoedelijk of bewezen kankerverwekkend”

In de was
Luongo waste de kledingstukken ook en keek welke chemische stofjes er na de wasbeurt nog op de kleding te vinden waren. Sommige van de substanties waren na de wasbeurt verdwenen. Daarmee lopen we het risico dat deze substanties in de natuur belanden. Andere stofjes bleven gewoon in hoge concentraties in de kleding voorkomen. Dat zijn de stofjes waar onze huid dus vrij langdurig aan wordt blootgesteld.

Welk effect de chemische stofjes op lange termijn hebben, blijft onduidelijk. Dat is onder meer afhankelijk van de concentratie, de giftigheid en hoe gemakkelijk ze door de huid kunnen dringen. “Dit is nog maar het topje van de ijsberg, het is iets waar we ons meer in moeten verdiepen,” vindt professor Conny Östman. “Dag en nacht en gedurende ons hele leven dragen we kleding. We moeten uitzoeken of chemische stoffen in textiel onze huid binnendringen en wat dat betekent voor onze gezondheid. Dat is lastig te achterhalen en vraagt om aanzienlijk meer onderzoek.”