Verkleint een elektrische auto je ecologische voetafdruk? [adv]

mitsubishi

Je kunt op tal van manieren jouw steentje bijdragen aan een beter milieu. Maar is (deels) elektrisch rijden er daar ook eentje van?

Als we puur kijken naar de uitstoot van een elektrische auto dan kan deze zeker je ecologische voetafdruk sterk verkleinen. Wanneer je 100% elektrisch rijdt, komen er namelijk geen uitlaatgassen vrij. En ook wanneer je deels elektrisch en deels op een fossiele brandstof rijdt, ben je doorgaans nog best groen bezig. Neem bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV die wanneer je geheel elektrisch rijdt, geen uitstoot produceert en als plug-inhybride een zeer lage uitstoot van slechts 42 gram per kilometer heeft.

Waar laad je mee op?
Maar wanneer we de duurzaamheid van een (deels) elektrische auto werkelijk willen beoordelen, moeten we verder kijken dan dat. Je moet bijvoorbeeld ook kijken naar de elektriciteit waarmee je de auto oplaadt. Gebruik je daarvoor stroom die opgewekt wordt zonder dat daar (veel) koolstof bij vrijkomt (bijvoorbeeld zonne-energie of windenergie) dan verklein je je ecologische voetafdruk flink. Wordt jouw stroom opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen (zoals kolen) dan is je auto eigenlijk nog vervuilender dan een auto op benzine of diesel. Gelukkig wordt energie in Europa doorgaans op verschillende manieren opgewekt en de ‘elektriciteitsmix’ die zo ontstaat, zorgt ervoor dat een elektrische auto zelfs als die niet volledig op groene stroom rijdt nog wel wat beter is voor het milieu dan een auto die op benzine of diesel rijdt. Om dat heel concreet te maken: recent onderzoek toont aan dat een auto die rijdt op de Europese elektriciteitsmix 10 tot 24 procent minder aardopwarmingsvermogen heeft dan een auto die rijdt op benzine of diesel.

Even opladen.
Even opladen
Recycling

Wettelijk is bepaald dat minimaal 95 procent van een afgedankte auto gerecycled of nuttig toegepast moet worden.

Productie
Maar het duurzame karakter van een auto wordt door nog een belangrijke factor bepaald: de productie. De productie van een elektrische auto vormt doorgaans een grotere belasting voor het milieu dan de productie van een ‘gewone’ auto. Gelukkig zetten autofabrikanten zich in toenemende mate in voor een duurzame productie van auto’s. Een mooi voorbeeld daarvan is Mitsubishi Motors. Het bedrijf heeft onder meer het gebruik van vier schadelijke stoffen – lood, cadmium, kwik en hexavalent chroom – teruggedrongen. Ook ontwerpt het bedrijf auto’s zo dat verschillende onderdelen gemakkelijk te recyclen zijn. En in de Mitsubishi Outlander PHEV treffen we onderdelen aan die gemaakt zijn van plantaarde materialen. Denk aan een oliedop gemaakt van de schillen van cashewnoten of vloermatten gemaakt van suikerriet. Het drukt de CO2-uitstoot tijdens de productie van de auto flink.

Een kijkje in de Mitsubishi Outlander PHEV
Een kijkje in de Mitsubishi Outlander PHEV

De levensduur van de accu
Ook belangrijk wanneer je naar het duurzame karakter van een auto kijkt: de levensduur van de accu. Zoals gezegd is de productie van een (deels) elektrische auto in vergelijking met een benzine- of dieselauto doorgaans vrij belastend voor het milieu. Maar omdat een (deels) elektrische auto zodra deze eenmaal rondrijdt doorgaans veel beter is voor het milieu dan een benzine- of dieselauto, moet je dat stukje van het leven van de elektrische auto zo lang mogelijk zien te rekken. Hoe langer een elektrische auto rondrijdt, hoe kleiner de ecologische voetafdruk ten opzichte van de ecologische voetafdruk van een auto die rijdt op benzine of diesel wordt. Nu wordt de levensduur van een elektrische auto voornamelijk bepaald door de accu. Omdat deze vrij duur is, zul je die niet zo snel vervangen. Dus als de accu het begeeft, is de auto ten dode opgeschreven. De levensduur van de accu is dus zeker het nakijken waard alvorens je een auto aanschaft. Gelukkig worden de accu’s steeds beter. Zo zit in de Mitsubishi Outlander PHEV een accupakket waar je standaard acht jaar garantie op krijgt.

Een (deels) elektrische auto kan je ecologische voetafdruk dus flink verkleinen. Dat maakt de Mitsubishi Outlander PHEV niet alleen een goede, maar ook groene keuze! Meer weten? Klik hier!

De Mitsubishi Outlander PHEV
De Mitsubishi Outlander PHEV is niet alleen het resultaat van een goed uitgedacht, duurzaam productieproces, maar beschikt ook over een uitstekend accupakket dat snel op te laden is. De auto is de meest uitgebreide plug-inhybride SUV van dit moment en geschikt voor alle doeleinden. En omdat de auto nog tot 31 december in het lage bijtellingstarief van zeven procent valt is deze nu extra aantrekkelijk voor leaserijders. Wie de auto voor 31 december registreert, rijdt de Mitsubishi Outlander PHEV de komende vijf jaar al vanaf een leasebedrag van 103 euro netto per maand.

Bronmateriaal

-

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd