Verband tussen maagzweer en Parkinson

Wetenschappers hebben ontdekt dat de bacterie die maagzweren veroorzaakt mogelijk ook kan leiden tot Parkinson.

De onderzoekers bestudeerden muizen met Helicobacter pylori: de bacterie die maagzweren veroorzaakt. De muizen waren al wat ouder toen ze de infectie opliepen. Zes maanden later vertoonden de muizen symptomen die wezen op Parkinson: ze konden zich moeilijker bewegen en ze hadden minder dopamine in het brein. Jongere muizen vertoonden die symptomen niet. Dat toont aan dat ouderen vatbaarder zijn voor Parkinson.

Chemisch
Het onderzoek wijst erop dat infecties mogelijk een belangrijke rol spelen in Parkinson. Mogelijk produceren de bacteriën die maagzweren veroorzaken chemische stofjes die ‘giftig’ zijn voor het brein. H. pylori zou cholesterol van het lichaam ‘stelen’ en het verwerken door er een bepaalde vorm van suiker aan toe te voegen. De combinatie die zo ontstaat lijkt op het chemische stofje in palmvarens: planten die eerder een Parkinsonachtige ziekte bleken te kunnen veroorzaken.

een aan/uitknop het trillen bij Parkinson veroorzaakt?

Te laat
De onderzoekers denken niet dat hun onderzoek mensen die Parkinson hebben verder kan helpen. “Het verwijderen van H. pylori in mensen met Parkinson in een vergevorderd stadium resulteert niet in grote verbeteringen,” merkt onderzoeker Traci Testerman op. “Bepaalde zenuwcellen worden gedood voordat de symptomen beginnen en er worden er nog meer gedood als de ziekte zich voortzet. Deze zenuwcellen groeien niet meer terug.”

Experts benadrukken dat nader onderzoek hard nodig is. De resultaten zijn gebaseerd op een studie onder muizen. Het is onduidelijk of het bij mensen op dezelfde manier werkt.

Bovenstaande afbeelding laat een man met Parkinson zien.