Venus en Jupiter lijken elkaar te raken, maar staan 700 miljoen kilometer uit elkaar

Zie je twee heldere sterren boven de westelijke horizon? Dit zijn geen sterren, maar planeten: Venus en Jupiter. Vanavond en morgen lijken de twee planeten elkaar te raken.

Deze week worden amateur-astronomen en liefhebbers getrakteerd op veel moois. Begin deze week was het noorderlicht goed te zien in grote delen van Nederland. Vandaag en morgen is het opnieuw smullen met een fraaie samenstand van de grootste planeet van het zonnestelsel en het zusje van de aarde.

Je hebt geen telescoop of verrekijker nodig om de samenstand van Jupiter en Venus te observeren. Kijk tussen 19:00 uur en 20:00 in de richting van het noordwesten en je ziet de twee planeten dicht bij elkaar. Strek je arm uit en je ziet dat je pink net tussen de twee planeten past. De heldere planeet is Venus. Dat is het bolletje rechts. Dit lijkt misschien vreemd – want Jupiter is veel groter dan Venus – maar dat komt doordat Venus dichter bij de aarde staat. Vandaar dat deze planeet groter lijkt te zijn.

Het minder heldere bolletje is Jupiter. Dit merk je vooral goed als je door een telescoop kijkt. Dan zijn de wolkenbanden van Jupiter, de grote rode vlek en tot wel vier manen te zien. Bezoek morgenavond of vrijdag een sterrenwacht bij jou in de buurt als je Jupiter graag eens door de lens van een telescoop wil bekijken.

Vanaf vandaag gaat het duo uit elkaar en moeten we nog jaren wachten voordat de planeten weer bij elkaar in de buurt lijken te komen. Tenminste, vanaf het aardoppervlak gezien. In werkelijkheid is de afstand tussen Venus en Jupiter op dit moment 700 miljoen kilometer.

Zonder Jupiter was Venus vandaag de dag mogelijk nog leefbaar
Wetenschappers vermoeden dat Venus ooit een stabiel klimaat kende. “Ik ben ervan overtuigd dat Venus ooit bewoonbaar was,” vertelt onderzoeker Stephen Kane in gesprek met Scientias.nl. Jupiter gooide echter roet in het eten. De gasplaneet gaf Venus een duwtje, waardoor de planeet in een nieuwe baan terecht kwam. Hierdoor verdween steeds meer oppervlaktewater, waardoor er een dorre, uitgedroogde wereld overbleef.

Waarom staan Jupiter en Venus dichtbij?
Zoals je weet draaien alle planeten in een baan om de zon. De ene planeet is iets sneller dan de andere. Zo doet onze planeet 365 dagen over een rondje, terwijl Venus er 243 aardse dagen voor nodig heeft. En Jupiter? Een jaar op deze gasplaneet duurt maar liefst 4.332 aardse dagen. De planeten staan hierdoor nooit op dezelfde positie ten opzichte van elkaar en dat zorgt voor bijzondere situaties, zoals vandaag en morgen.

Vanaf de aarde gezien lijkt het net alsof de planeten Venus en Jupiter samensmelten. Dit komt doordat de aarde, Venus én Jupiter ongeveer op één lijn staan. Dit is goed te zien op de onderstaande afbeelding.

Op één lijn
Wist je trouwens dat in 2492 alle planeten bijna op één rij staan? Ook in 2040 vindt er iets bijzonders plaats. Dan delen vijf planeten hetzelfde stukje hemel.

Heb jij al een foto gemaakt?
Op Twitter, Instagram en andere sociale media worden inmiddels veel foto’s gedeeld van de prachtige samenstand. In heel Nederland is het namelijk onbewolkt. En het mooie is: je hebt geen dure apparatuur nodig om astrofotograaf te worden. Richt je smartphone naar boven en maak een kiekje.

"Astrokalender voor deze week" - Hemel.waarnemen.com