Veel sterrenclusters zijn immigranten

Een kwart van alle sterrenclusters in ons melkwegstelsel komt uit een ander sterrenstelsel. Dit is de conclusie van een nieuwe onderzoek van de Swinburne Universiteit. “Veel sterren en sterrenclusters waar we ‘s nachts naar kijken, zijn ooit geboren in een ander sterrenstelsel”, vertelt professor Duncan Forbes.

Wetenschappers vermoedden dat sommige sterrenclusters – die uit miljoenen sterren bestaan – in andere sterrenstelsels zijn geboren, maar het was moeilijk om deze sterrenhopen te identificeren.

Forbes en zijn collega professor Terry Bridges hebben data van de Hubble ruimtetelescoop onderzocht en vergeleken de leeftijden en chemische eigenschappen van ieder cluster.

“Door de database van de Hubble ruimtetelescoop te gebruiken, kwamen we erachter dat bepaalde clues zaken onthullen over het verleden”, vertelt Forbes. “Uit onze analyse blijkt dat een kwart van de sterrenclusters indringers zijn.”

Veel van de externe clusters zijn afkomstig uit dwergstelsels, miniatuursterrenstelsels die later zijn opgeslokt door ons grote melkwegstelsel. Een dwergstelsel bestaat uit maximaal honderd miljoen sterren, een sterrenstelsel als de Melkweg heeft naar schatting honderd tot 400 miljard sterren.

"Alien invaders pack the Milky Way" - Swinburne Universiteit