Veel bruggen worden maar matig geïnspecteerd. Gelukkig is daar nu een interessante oplossing voor

Met behulp van satellietdata kan de veiligheid van infrastructuur veel beter geanalyseerd worden. En dat is handig: zo kunnen beheerders slimme keuzes maken voor onderhoud en voorrang geven aan de meest onveilige situaties.

Het onderzoek, gepubliceerd in Nature Communications, laat zien dat satellietmetingen vanuit het risico van bruggen beter in kaart brengen. Vooral bij bruggen in afgelegen gebieden waar weinig sensoren op locatie aanwezig zijn komt dit van pas.

Traditionele inspectie

Bruggen zijn deel van de meest kwetsbare onderdelen van ons verkeersnetwerk, maar traditionele inspectiemethoden hebben beperkingen. Visuele inspecties zijn kostbaar, subjectief en vinden vaak om de twee jaar plaats. Daardoor kunnen tekenen van slijtage gemist worden.

Een structurele monitoring met behulp van sensoren is een efficiëntere oplossing, maar dit wordt vooral toegepast bij nieuwe bruggen of specifieke belangrijke punten. Uit het onderzoek blijkt dat minder dan 20 procent van de lange bruggen wereldwijd is uitgerust met dit soort sensoren. Dat betekent dat we bij veel bruggen niet precies weten wat hun toestand is.

Methode

Meer dan 700 bruggen met een grote overspanning, de afstand tussen steunpunten in een constructie, werden onder de loep genomen met als doel om geologische risico’s in kaart te brengen. Het team gebruikte Multi-Temporal Interferometric Synthetic Aperture Radar, of in het kort MT-InSAR. Hiermee konden ze verplaatsingen van een millimeter opsporen die zijn ontstaan door langzame processen als verzakkingen of aardverschuivingen. Ook konden ze afwijkingen detecteren over grote gebieden.

Ze combineerden gegevens van bestaande sensoren op locatie met informatie van satellietmonitoring, waardoor er een duidelijker beeld van de staat van de bruggen ontstaat. Het onderzoek toont aan dat radarsatellieten een belangrijke aanvulling kunnen zijn op de gebruikelijke inspecties. Het helpt om risico’s beter in te schatten en onderhoud slimmer te plannen.

Effectief en direct inzetbaar

“Hoewel MT-InSAR in wetenschappelijke kringen al bekend is, wordt het nog nauwelijks toegepast door de instanties die verantwoordelijk zijn voor bruggen”, zegt onderzoeker Dominika Malinowska. “Ons onderzoek levert nu het wereldwijde bewijs dat deze techniek effectief en direct inzetbaar is. We hebben harde data die aantonen dat meer dan 60 procent van de lange bruggen in onze database geschikt is voor monitoring vanuit de ruimte met vrij beschikbare satellietdata.”

Onderzoeker Pietro Milillo benadrukt ook het belang van satellietmetingen. “Remote sensing kan visuele inspecties ondersteunen, vooral wanneer directe toegang tot een constructie lastig is.” Hij geeft aan dat er vooral kansen liggen in regio’s als Afrika en Oceanië, waar sensoren op locaties schaars zijn maar de satellietdekking goed is.

Bronmateriaal

"Global geo-hazard risk assessment of long-span bridges enhanced with InSAR availability" - Nature Communications
Afbeelding bovenaan dit artikel: Kanenori, via Pixabay

Fout gevonden?

Interessant voor jou

Voor jou geselecteerd