Van muziek naar bladmuziek

Wetenschappers beweren een nieuwe methode te hebben gevonden om muziek automatisch te vertalen in muzieknoten. Het systeem luistert naar muziek, identificeert de muzieknoten en maakt bladmuziek. Volgens de wetenschappers van de universiteit van Jaen maakt het niet uit welke instrumenten, musici, opnamestudio’s en muzieksoorten er gebruikt worden.

“Het automatische systeem signaleert muziek en vertaalt het in muzieknoten”, vertelt onderzoeker Julio José Carabias. “In tegenstelling tot andere methoden is het systeem zeer flexibel en past het zich gemakkelijk aan.” Hierdoor kan de methode verschillende soorten muziek en instrumenten achterhalen.

De onderzoekers starten met een wav-bestand, een gebruikelijk formaat in de wereld van audio. Na het toepassen van de methode blijft er een midi-bestand over. Het midi-bestand is gemakkelijk te converteren in visueel bladmuziek.

Er is één groot nadeel aan het systeem: op dit moment kan slechts één solo-instrument gebruikt worden om te vertalen naar bladmuziek. De wetenschappers hopen in de toekomst een methode te ontwikkelen om meerdere muzieksporen tegelijkertijd te transformeren naar bladmuziek.