Uw pijngrens wordt mede bepaald door uw omgeving en levensstijl

pijn

Nieuw onderzoek suggereert dat uw pijngrens afhankelijk is van uw omgeving en levensstijl. Het wijst er voorzichtig op dat onze pijngrens flexibeler en wellicht ook gemakkelijker aan te passen is, dan gedacht.

Onderzoekers van King’s College London bestudeerden 25 eeneiige tweelingen. Eeneiige tweelingen delen al hun genen. Verschillen tussen de ene en andere helft van de tweeling zijn dan ook enkel te verklaren door bijvoorbeeld omgeving en epigenetische veranderingen. Epigenetische verandering wil zeggen dat genen aan- en uit worden gezet door toedoen van omgevings- en levensstijlfactoren, waardoor de expressie van genen anders wordt.

De onderzoekers stelden met behulp van een experiment vast in hoeverre de proefpersonen gevoelig waren voor pijn. De proefpersonen kregen iets warms op de huid gedrukt en moesten op een knop drukken wanneer de hitte pijn veroorzaakte. Vervolgens bestudeerden de onderzoekers meer dan vijf miljoen epigenetische markeringen op het gehele genoom van de proefpersonen.

…recent onderzoek suggereert dat uw dokter uw pijn echt voelt?

Verschillen
Ze ontdekten dat er grote verschillen waren tussen mensen. Ook stuitten ze op chemische aanpassingen in negen genen die een rol spelen als het gaat om onze gevoeligheid voor pijn en die bij de ene helft van een tweeling heel anders waren dan bij de andere helft. De chemische veranderingen waren het meest uitgesproken in het zeer bekende gen TRPA1 dat nu reeds als doelwit wordt gebruikt om pijn te bestrijden.

Het is voor het eerst dat onderzoekers aantonen dat TRPA1 door omgevings- en levensstijlfactoren aan en uit kan worden geschakeld. Het onderzoek kan enorme implicaties hebben voor pijnbehandelingen. Wellicht kunnen er behandelingen ontwikkeld worden die gericht zijn op het door middel van epigenetische veranderingen uitschakelen van bepaalde genen.

"Pain sensitivity may be influenced by lifestyle and environment" - KCL.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Shenky.