UV-lampen in de nagelsalon minder handig dan gedacht: nageldroger beschadigt DNA en leidt tot mutaties

UV-nageldrogers worden veelvuldig gebruikt om gellak uit te harden. Maar geheel ongevaarlijk is dit niet.

Als je regelmatig naar de nagelsalon gaat voor een gelmanicure, dan ken je ‘m vast: de nageldroger. Wanneer je nagels zijn gelakt, wordt de gel door middel van de UV-lamp uitgehard, zodat het goed blijft zitten. Maar deze apparaten doen waarschijnlijk meer kwaad dan tot nu toe gedacht. Onderzoekers hebben namelijk ontdekt dat het gebruik ervan tot celdood en kankerverwekkende mutaties in menselijke cellen kan leiden.

Spectrum
Dat (kunstmatig) UV-licht invloed heeft op onze gezondheid, weten we al langer. Zo is onomstotelijk bewezen dat zonnebanken, die een spectrum van UV-licht tussen de 280 en 400 nm gebruiken, huidkanker kunnen veroorzaken. UV-nageldrogers gebruiken over het algemeen een ander spectrum van UV-licht, namelijk tussen 340 en 395 nm. En tot nu toe was het effect van dit lichtspectrum nog niet goed bestudeerd. “UV-nageldrogers worden op de markt gebracht als zijnde veilig,” zegt onderzoeker Ludmil Alexandrov. “Maar voor zover wij weten, heeft tot nu toe nog niemand deze apparaten bestudeerd en onderzocht hoe ze menselijke cellen op moleculair en cellulair niveau beïnvloeden.”

Celdood
Met behulp van zowel menselijke als muizencellen, ontdekten de onderzoekers dat een enkele sessie van 20 minuten met een UV-nageldroger ertoe leidde dat maar liefst 30 procent van de cellen doodging. Drie opeenvolgende sessies van 20 minuten zorgden ervoor dat maar liefst 65 tot 70 procent van de blootgestelde cellen afstierf. Daarnaast blijkt het UV-licht ook mitochondriale en DNA-schade in de resterende cellen te veroorzaken. Het resulteert in bepaalde mutaties die tevens zijn waargenomen bij huidkankerpatiënten.

DNA-schade
Alexandrov legt de bevindingen nader uit. “We ontdekten verschillende dingen,” begint hij. “Allereerst zagen we dat het DNA beschadigd raakt. We zagen ook dat een deel van de DNA-schade na verloop van tijd niet wordt hersteld en na elke blootstelling aan een UV-nageldroger tot mutaties leidt. Ten slotte zagen we dat blootstelling mitochondriale disfunctie kan veroorzaken, wat ook kan resulteren in extra mutaties.”

Gevaarlijker dan gedacht
De onderzoeker had overigens al wel een vermoeden dat ogenschijnlijk onschuldige gelmanicures een donkere kant hebben. Zo had hij al eerder een tijdschriftartikel gelezen over een jonge deelnemer die meedeed aan een schoonheidswedstrijd bij wie een zeldzame vorm van huidkanker aan haar vinger was vastgesteld. Ook las hij rapporten waarin beschreven stond hoe er bij meerdere mensen die vaak gelmanicures ondergingen, zeer zeldzame kankers in de vingers was ontdekt. De nieuwe gegevens, in combinatie met deze eerdere meldingen van kanker bij mensen die zeer vaak gelmanicures ondergaan, schetsen een beeld van een cosmetische ingreep die veel riskanter is dan gedacht.

Huidkanker
Al met al suggereren de bevindingen uit de studie sterk dat het chronische gebruik van UV-nageldrogers schadelijk is voor menselijke cellen. “Onze experimentele resultaten en het eerdere bewijs laten zien dat de straling die wordt uitgezonden door UV-nageldrogers handkanker kan veroorzaken,” zo luidt de conclusie. “UV-nageldrogers kunnen net zoals zonnebanken het risico op huidkanker verhogen.”

Eén keer per jaar
Een prangende vraag is of ook mensen die slechts een enkele keer per jaar een gelmanicure willen, zich zorgen moeten maken. Op dit moment durven de onderzoekers daar nog geen uitspraak over te doen. “Vervolgonderzoek is nodig om het verhoogde risico op kanker verder te kwantificeren en te bepalen bij welke frequentie gelmanicures schadelijk zijn,” aldus de onderzoekers. “Maar met tal van alternatieven, is het het risico misschien niet waard.”

Overigens bestaan er meerdere behandelingen waar er gebruik wordt gemaakt van een UV-lamp in hetzelfde spectrum als nageldrogers. Zo gebruiken sommige tandartsen dit UV-licht om vullingen aan een tand of kies te laten hechten. Ook bepaalde ontharingsbehandelingen maken gebruik van UV-licht. Toch merken de onderzoekers op dat het regelmatige gebruik van de nageldroger, naast het volledige cosmetische karakter ervan, een belangrijk verschil is.

"In Cells, UV-Emitting Nail Polish Dryers Damage DNA and Cause Mutations" - UC San Diego