Uranus is niet alleen: eerste Trojaan rondom de planeet ontdekt

uranus

Wetenschappers hebben ontdekt dat Uranus niet alleen is. De ijsreus deelt zijn baan met een planetoïde. De vondst is verrassend. Astronomen dachten altijd dat andere planeten het onmogelijk maakten voor Uranus om een Trojaan te bezitten.

De ontdekte Trojaan heeft de naam 2011 QF99 gekregen. Het gaat om een planetoïde die ongeveer 60 kilometer breed is.

Verrassing
De ontdekking van 2011 QF99 is best verrassend. Astronomen dachten namelijk dat Uranus in ieder geval tegenwoordig geen Trojaan meer kon bezitten. Als Uranus al een Trojaan had gehad, dan zou deze – met het oog op de leeftijd van ons zonnestelsel – nu al wel door de zwaartekracht van grote planeten in de buurt uit zijn stabiele positie zijn gerukt en Uranus hebben verlaten.

Trojaan

Een planetoïde die dezelfde baan heeft als een planeet, wordt ook wel een Trojaan genoemd. Trojanen bevinden zich op stabiele posities, ook wel Lagrangepunten genoemd.

Drie procent
Maar blijkbaar kan Uranus wel Trojanen houden. Om te achterhalen hoe de Trojaan bij de planeet belandde, creëerden onderzoekers een simulatie van het zonnestelsel en de Trojanen. “Verrassend genoeg voorspelt ons model dat op elk moment drie procent van de objecten tussen Jupiter en Neptunus een baan deelt met Uranus of Neptunus,” vertelt onderzoeker Mike Alexanderson. Dat betekent dat de grote planeten in ons zonnestelsel veel meer ruimtestenen met zich meetrekken dan gedacht.

Overigens is dat maar een tijdelijke situatie. Ook de Trojaan die nu rondom Uranus is gevonden, zal daar niet altijd blijven. Astronomen verwachten dat deze binnen een miljoen jaar aan de zwaartekracht van de planeet ontsnapt.