Onderzoek van TNO toont aan dat twitteren onder werktijd helemaal geen slechte zaak is: werknemers worden er innovatiever van.
TNO volgde twee jaar lang 3000 werknemers en ontdekte dat twitteren zeker een positieve invloed had op het werk. Mensen werden er een stuk innovatiever van. En dat is best wel verrassend. Er wordt namelijk nogal eens aangenomen dat mensen door de oneindige informatiestroom die sociale media leveren emotioneel uitgeput raken.
WIST U DAT…
Niets is echter minder waar, zo vertelt Paulien Bongers van TNO. Volgens haar zorgen sociale media ervoor dat werknemers aangemoedigd worden om creatief te zijn en meer over zaken na te denken. En daar heeft ook de baas baat bij, zo benadrukt ze. “Sommige instellingen hebben het hele proces dat een werknemer moet volgen van a tot z vastgelegd in protocollen. Er wordt geen eigen inbreng van de werknemer verwacht en daardoor loopt het bedrijf innovatiekansen mis. Inzet van social media leidt tot langere en veelvuldigere contacten met de klant dan het ene telefoontje of gesprek op kantoor. Je leert de klant bovendien beter kennen en dat kan leiden tot nieuwe ideeën.”
Uit het onderzoek van TNO blijkt ook dat mensen die vanuit hun beroep al met enorme informatiestromen te maken hebben, ook sneller met sociale media aan de slag gaan. Zo’n 43 procent van alle mensen met Twitter en Facebook komt uit beroepsgroepen waar heel veel informatie in omgaat. Ook managers zijn veel op sociale media terug te vinden.