Toekomstige maanbasis is niet van aluminium, maar van plastic

maanbasis

Leuk zo’n maanbasis, maar hoe beschermen we de toekomstige maanbewoners tegen straling? Amerikaanse wetenschappers hebben de beste oplossing gevonden: een maanbasis bouwen van plastic, en dus niet van aluminium.

Van oudsher wordt aluminium gebruikt in ruimtecapsules en ruimtestations. Aluminium houdt echter weinig straling tegen en is tevens vrij zwaar. Lichte plastics heffen deze twee nadelen grotendeels op.

Wetenschappers gebruikten het CRaTER-instrument aan boord van de Lunar Reconaissance Orbiter om diverse metingen te doen. “Daaruit is gebleken dat plastics en andere lichte materialen per kilogram effectiever zijn in het weren van kosmische straling dan aluminium”, vertelt Cary Zeitlin van de universiteit van New Hampshire. Hij is tevens hoofdauteur van het paper. “Toch zullen [plastic] schilden niet alle radioactieve straling in de ruimte kunnen tegenhouden. Wel zien we dat de effectiviteit per materiaal verschilt.”

Water werkt
De onderzoekers beweren dat vrijwel ieder materiaal met een hoge hoeveelheid waterstof goed werkt als schild tegen straling. Zeitlin: “Dus ook water doet het dus goed.”

Wanneer?
En wanneer gaan we dan zo’n ‘plastieken’ ruimtebasis op de maan aantreffen? Waarschijnlijk in het volgende decennium. Experts verwachten dat de Chinezen dan een permanente maanbasis willen bouwen. Om kennis te vergaren, om delfstoffen te winnen en waarschijnlijk ook om de Russen en de Amerikanen af te troeven.