Temperatuurverschillen in cellen ontdekt

Nieuw onderzoek toont voor het eerst aan dat in levende cellen redelijk grote temperatuurverschillen voor kunnen komen.

Als u uw thermometer erbij pakt, zal deze één temperatuur aangeven. Logisch: om de temperaturen van afzonderlijke cellen te meten, is heel andere apparatuur nodig.

Nanoschaal
Wetenschappers hebben die nu ontwikkeld. Het is een thermometer op nanoschaal geworden. Ze gebruikten kwantumdots: halfgeleiders die in een cel passen en van kleur veranderen als de temperatuur verandert. “Wij gebruikten kwantumdots van cadmium en seleen,” legt onderzoeker Haw Yang uit. “Deze geven verschillende kleuren licht af die overeenkomen met verschillende temperaturen.”

Warmer
De onderzoekers namen een aantal cellen van muizen en lieten de bijzondere thermometers hun werk doen. Ze ontdekten dat het ene deel van een cel soms warmer was dan het andere deel.

…een koud lijf mogelijk de oorzaak is van overgewicht?

Drukker
De wetenschappers denken de temperatuurverschillen wel te kunnen verklaren. De warmere delen van cellen zouden het drukker hebben dan de koude delen, zo is in het persbericht van de American Chemical Society te lezen.

Chemische processen
Het is belangrijk om meer te weten te komen over de temperaturen van cellen. De temperatuur heeft namelijk invloed op de chemische processen die in cellen plaatsvinden.

Er komt ongetwijfeld een nader onderzoek naar de temperaturen van cellen. Deze studie heeft namelijk een heel interessante hypothese opgeleverd. Zo vermoeden de onderzoekers dat cellen hun temperatuurverschillen mogelijk gebruiken om te communiceren.

"Quantum Dot Thermometers Take the Temperature of Individual Living Cells" - Popsci.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Andres Rueda (cc via Flickr.com).