Superzuinige auto van TU Delft wint Shell Eco-marathon

tu-delft

De vijftien studenten van het Eco-Runner Team Delft hebben dit weekend de Shell Eco-marathon gewonnen. Hun waterstofaangedreven Ecorunner V haalde een gebruik van 3.653 kilometer op één liter benzine. Dat is iets minder dan vooraf voorspelt, aangezien het doel was om minstens 4.000 kilometer op één liter te rijden.

De Ecorunner V weegt slechts 39 kilo en wordt aangedreven door een extreem efficiënte brandstofcel op waterstof. Het vijftienkoppige studententeam van TU Delft nam afgelopen week deel aan de Shell Eco-marathon in en om Ahoy Rotterdam. Verschillende teams demonstreerden hun zuinige auto’s. Het team van TU Delft kwam als winnaar uit de bus.

De Ecorunner V in actie
De Ecorunner V in actie

Maar waarom is het team er niet in geslaagd om 1:4000 te halen? “Dat we nu ‘slechts’ 1:3653 hebben gehaald (want noem het maar weinig) heeft vooral te maken met twee tegenvallende pogingen op de laatste competitiedag, gisteren”, vertelt PR-Manager Rick Settels van Eco-Runner Team Delft aan Scientias.nl. “We hadden gepland op het scherpst van de snede te rijden, door alle systemen in de auto zo goed mogelijk af te stellen. Dit houdt in dat het risico op problemen ook groter wordt. Helaas was dit ook het geval tijdens de laatste twee pogingen, dus kon gisteren geen nieuw record worden neergezet.”

“Eerder deze week, tijdens de pogingen op donderdag en vrijdag, hebben we vooral gestreefd naar zekerheid om een goed resultaat als basis neer te kunnen zetten, waar de rest van de week op voortgebouwd kon worden”, vervolgt Settels. “Hier is het dus bij gebleven, maar het was genoeg voor de titel. We weten zeker dat er meer in zit als de Ecorunner op de grens van z’n kunnen wordt ingezet voor een nog extremer verbruik!”

Hoewel het doel van 4.000 km op één liter niet is gehaald, is 3.653 km op één liter zeker niet slecht. Vorig jaar haalde het team een verbruik van 3.524 kilometer per liter en dat is dus flink verbeterd. Stel, je zou een liter waterstofgas tanken, dan zou je daarmee heen en weer naar Madrid kunnen rijden. Niet verkeerd toch?

“Deze titel is een bekroning van een jaar lang hard werken”, zegt teammanager Jim Hoogmoed. “Dit jaar hebben we heel veel aandacht besteed aan het verlagen van de luchtweerstand. Tijdens een test in een windtunnel van de TU Delft konden we al vaststellen dat de Ecorunner V op dit moment ’s werelds meest aerodynamische auto is.”

Bronmateriaal

Persbericht TU Delft + (kort) interview met Rick Settels

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd