Sterren kijken voor slechtzienden

Wetenschappers Max Mutchler en Noreen Grice hebben een aanraakbare foto gemaakt van de Carinanevel. Wie met zijn vingers over de foto glijdt, voelt kleine sterren, grote sterren en gigantische gaswolken. De ‘voelfoto’ geeft meer verdieping aan de foto en is vooral handig voor slechtzienden.

De markeringen op de foto (lijnen, kruisjes, stipjes) corresponderen met objecten in de gigantische nevel. Slechtzienden kunnen op deze manier objecten voelen met hun vingers en zo een beeld van de nevel vormen.

“De Hubblefoto van de Carinanevel is prachtig. Het illustreert de gehele levenscyclus van sterren”, vertelt Mutchler van het Space Telescope Science Instituut. “Ik vind dat mensen met een visuele beperking ook de kans moeten krijgen om de nevel te verkennen en te leren kennen.”

De Carinanevel is 7.500 lichtjaar van de aarde verwijderd. In de drie miljoen jaar oude nevel bevinden zich duizenden sterren. Sterren die worden geboren, die bestaan of die aan het eind van hun leven zijn. De nevel is 300 lichtjaar breed, maar Hubble vangt op de foto slechts een fractie van het object (vijftig lichtjaar).

In totaal zijn er 300 exemplaren van de aanraakbare foto gemaakt. Deze worden gedistribueerd naar scholen en bibliotheken.