Stadskraaien hebben een hoog cholesterol door eten dat wij weggooien

Toch blijken stadskraaien ondanks hun hoge cholesterolgehalte fitter te zijn dan hun soortgenoten op het platteland.

De zwarte kraai is een veelvoorkomende kraaiensoort die steeds vaker in het straatbeeld verschijnt. De nieuwsgierige en soms wat opdringerige vogel heeft het bovendien op ons voedsel voorzien. Zo zie je ‘m nog wel eens vuilnisbakken doorspitten of vlak voor je voeten een gevallen frietje weggrissen. Maar of dit eten ook echt goed voor hem is? Dat valt te betwijfelen.

Hoog cholesterol
In een nieuwe studie vergeleken de onderzoekers de stadskraai met een kraai die in meer landelijke omgevingen voorkomt. In totaal onderzochten ze 140 nestvogels. Hieruit konden ze concluderen dat de kraaien die in stedelijke omgevingen leven veel hogere cholesterolwaarden hadden dan hun soortgenoten op het platteland.

…kraaien hele slimme dieren zijn? Zo kunnen wipsnavelkraaien zeker drie stappen vooruit denken.

Fastfood
We weten dat mensen een hoog cholesterol kunnen krijgen van vette voeding, zoals bijvoorbeeld fastfood. Zou dit ook bij de kraaien aan de hand kunnen zijn? De onderzoekers besloten een experiment uit te voeren om na te gaan of het hoge cholesterolgehalte in kraaien lag aan het eten dat mensen in steden weggooien of laten vallen. Dit deden ze door kraaien die in een landelijk gebied achter New York leven met regelmaat te voorzien van cheeseburgers. Vervolgens vergeleken ze hun cholesterolgehalte met dat van kraaien die in de buurt leefden, maar zelf voor hun eten moesten zorgen. De uitkomst is helder. De kraaien die cheeseburgers gevoerd kregen hadden een aanzienlijk hoger cholesterol dan hun buren. Sterker nog, het cholesterolgehalte was vergelijkbaar met kraaien uit een willekeurige stad in Californië.

Fitter
Het bewijs is hierbij geleverd; kraaien kunnen dus net als mensen een hoog cholesterol krijgen door fastfood. Dit blijkt de kraai opmerkelijk genoeg niet te schaden. De onderzoekers kwamen er namelijk achter dat de kraaien die in de stad leven fitter zijn en een betere lichaamsconditie hebben dan de kraaien op het platteland. “Ondanks alle negatieve geluiden heeft cholesterol ook zo zijn voordelen en vervult het een aantal belangrijke functies,” betoogt onderzoeker Andrea Townsend. “Het is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van onze celmembranen en een component van enkele cruciale hormonen. We weten dat een te hoog cholesterol mensen ziek maakt, maar we weten eigenlijk niet goed waar die grens precies ligt bij een wilde vogel.”

Toch raadt Townsend niet aan dat mensen cheeseburgers of ander bewerkt voedsel naar vogels gooien. “Wilde vogels zijn evolutionair gezien niet gewend om bewerkt voedsel te eten,” zegt hij. “Het zou daarom op den duur negatieve gevolgen kunnen hebben.” De onderzoeker maakt zich wat dat betreft best een beetje zorgen. “Het voeren van wilde vogels is een leuke manier om contact te maken met de natuur en je zou kunnen denken dat je daarmee een dier helpt,” zegt hij. “Maar het betreffende voedsel dat mensen aan dieren geven – naast het stadsleven op zich – is misschien niet goed voor hun gezondheid.”

"Urban Living Leads to High Cholesterol… in Crows" - AOS