Solozanger heeft twee keer grotere kans om jong te sterven dan bandlid

elvis presley

Succesvolle solozangers en -zangeressen hebben een twee keer grotere kans om jong te sterven dan muzikanten in een band. Dat stellen wetenschappers nadat ze 1489 rock- en popsterren die ergens tussen 1956 en 2006 succesvol waren, bestudeerden.

De onderzoekers vergeleken solo-artiesten en bands niet zomaar met elkaar: ze vergeleken alleen bands en solo-artiesten die vergelijkbaar populair waren met elkaar. Die populariteit stelden de onderzoekers vast door te kijken naar de noteringen in de top 40.

Snow Patrol
In totaal werden meer dan 1400 rock- en popsterren uit de periode tussen 1956 en 2006 en afkomstig uit Noord-Amerika en Europa bestudeerd. Van Elvis Presley tot Snow Patrol: tal van artiesten en bands passeerden de revue.

137 sterfgevallen
In die periode van 50 jaar stierven 137 bekende popsterren. De gemiddelde leeftijd waarop zij stierven was 45 voor Noord-Amerikanen en 39 voor Europeanen. Solo-artiesten bleken daarbij een twee keer grotere kans te hebben om jong te sterven dan muzikanten in de band. Het maakte daarbij niet uit of ze Europees of Noord-Amerikaans waren. Van de Europese solo-artiesten stierf 9,8 procent jong, terwijl 5,4 procent van de bandleden jong stierf. In Noord-Amerika zijn die percentages respectievelijk 22,8 en 10,2 procent. Mogelijk hebben bandleden betere overlevingskansen, omdat ze steun hebben aan elkaar.

Kloof

De kloof tussen de levensverwachting van rock- en popsterren en de algemene bevolking werd naarmate het moment waarop sterren beroemd werden verder achter ze lag, steeds groter. Tot het moment van beroemd worden 25 jaar in het verleden lag: vanaf dat moment begonnen de sterftecijfers onder de sterren weer in de buurt te komen van die van de algemene bevolking.

Etniciteit
Geslacht en de leeftijd waarop iemand beroemd werd, bleek geen invloed te hebben op de sterftecijfers. Etniciteit wel: niet-blanken bleken een grotere kans te hebben om jong te sterven. Een andere opvallende conclusie: de muzikanten die na 1980 beroemd werden, hadden een betere overlevingskans dan de muzikanten die daarvoor doorbraken.

Alcohol en drugs
De onderzoekers keken ook naar het privéleven van de muzikanten. En wel door biografieën, anthologieën en websites van de sterren te bestuderen. Ze concluderen dat de helft van de muzikanten die stierven ten gevolg van drugs- of alcoholproblemen vaak problemen in hun jeugd had gehad. Onder de muzikanten die door andere oorzaken stierven, had één op vier problemen in de jeugd gehad. Onder problemen in de jeugd verstaan de onderzoekers: fysiek, seksueel of psychisch misbruik, een leven met een chronisch depressief, suïcidaal, geestelijk of fysiek ziek persoon of met iemand die verslaafd is. Maar ook: een nauwverwante die in de gevangenis zit en een gebroken gezin of een gezin waarin huiselijk geweld voorkomt. Vier van de vijf overleden sterren die als kind met één of meer van deze factoren te maken hadden, bleek uiteindelijk te overlijden door geweld of alcohol- of drugsmisbruik.

…de 27-club een mythe is?

Dat er een verband is tussen sterfte onder sterren door drank, drugs en geweld en hun kindertijd, is belangrijke informatie, zo stellen de onderzoekers in hun paper. “Pop- en rocksterren bevinden zich onder de meest voorkomende rolmodellen voor kinderen en onderzoeken suggereren dat steeds meer kinderen ernaar verlangen een beroemde popster te worden.” Talentenjachten op tv en de mogelijkheid om zich op internet te laten zien, maken het tegenwoordig ietsje gemakkelijker om beroemd te worden. “Het is belangrijk dat kinderen weten dat het gebruik van drugs en alcohol en het nemen van risico’s geworteld is in problemen uit de kindertijd en dat het geen symbolen van succes zijn.”