Slordig NASA raakt zeker 500 monsters kwijt

NASA springt niet zo zuinig om met kostbare materialen uit de ruimte; meer dan 517 monsters zijn ‘gewoon’ kwijtgeraakt.

Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek. NASA heeft sinds 1970 heel wat materialen uit de ruimte verzameld. Denk aan stukjes van de maan, maar ook meteorieten of delen daarvan.

Het zijn stuk voor stuk belangrijke onderwerpen voor onderzoek. En daarom leende NASA veel van deze objecten uit voor studies. Maar ook musea en onderwijsinstellingen mochten materiaal lenen. Een slecht idee, zo blijkt nu. Tussen 1970 en 2010 zijn meer dan 500 objecten kwijtgeraakt of gestolen. Zorgwekkend. Zeker als u bedenkt dat NASA de laatste jaren steeds meer uitleent.

35 jaar te laat
Om een beter beeld te krijgen van waar het nu precies fout ging, bestudeerden de onderzoekers 59 Amerikaanse wetenschappers die materiaal uit de ruimte van NASA hadden geleend. Elf van de 59 onderzoekers konden de stukken die ze volgens NASA geleend hadden lang niet allemaal vinden. Een aantal onderzoekers bleek ondertussen ook al overleden te zijn, met pensioen te zijn gegaan of te zijn verhuisd. En de objecten die ze geleend hadden? Die waren spoorloos. Maar het wordt nog mooier: de onderzoekers stuitten zelfs op een onderzoeker die 35 jaar geleden stukjes maan geleend had, ze nooit had teruggebracht, maar ze ook nooit onderzocht had.

Betere afspraken
De onderzoekers moeten concluderen dat NASA zuiniger met de maanstenen en stukjes meteoriet om moet gaan. Ook moeten er bij uitlening duidelijkere afspraken worden gemaakt.

Het is te hopen dat NASA de aanbevelingen van de onderzoekscommissie ter harte neemt. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie is druk bezig met de voorbereidingen voor nog meer missies waarbij nog meer monsters worden verzameld. Het zijn kostbare missies die onbetaalbare onderzoeksobjecten opleveren. Het zou zonde zijn als ook die zomaar kwijtraken.