Slaap verbetert ook het geheugen van je immuunsysteem

slaap

Ons lijf herinnert zich ziekteverwekkers die het eerder ontmoette, beter als je goed slaapt en kan zich dan ook beter beschermen tegen die en andere ziekteverwekkers.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat een goede nachtrust ervoor kan zorgen dat herinneringen die je reeds hebt aangemaakt, versterkt worden. Maar nu blijkt uit onderzoek dat ook jouw immuunsysteem baat heeft bij een goede nachtrust. Ook het ‘geheugen’ van het immuunsysteem wordt dan namelijk beter.

Geheugen
Het immuunsysteem ‘herinnert’ zich een ontmoeting met een bacterie of virus door fragmenten van deze bacterie of het virus te verzamelen en informatie over die binnendringers op te slaan in zogenoemde T-cellen. Die informatie is vrij abstract, zodat de T-cellen niet alleen in actie komen wanneer exact diezelfde ziekteverwekker binnendringt, maar ook wanneer een ziekteverwekker die daarop lijkt, het lichaam binnenkomt.

Informatie
Nieuw onderzoek suggereert nu dat een diepe slaap ervoor zorgt dat de T-cellen er beter in slagen om abstracte, vrij algemene informatie over de ziekteverwekkers op te slaan. “Als we niet zouden slapen, dan richt het immuunsysteem zich wellicht op de verkeerde delen van de ziekteverwekker,” legt onderzoeker Jan Born uit. “Veel virussen kunnen bijvoorbeeld heel gemakkelijk sommige delen van hun eiwitten veranderen, zodat ze niet opgemerkt worden door het immuunsysteem.” Die eiwitten zijn dus niet het beste onderdeel om een virus aan te herkennen en dus ook niet zo interessant voor de T-cellen.

Meer onderzoek is nodig om vast te stellen welke informatie wanneer we slapen geselecteerd wordt om vervolgens langdurig in het geheugen van het immuunsysteem te worden opgeslagen. Ook willen onderzoekers graag achterhalen hoe die selectie plaatsvindt. Wanneer we dat achterhalen, kunnen we wellicht in de toekomst effectievere vaccins ontwikkelen die ervoor zorgen dat bepaalde ziekteverwekkers langer in het geheugen van het immuunsysteem blijven hangen.