Ruimtesonde die planetoïde gaat bezoeken, krijgt ogen aangemeten

osiris rex

De ruimtesonde OSIRIS-Rex gaat volgend jaar planetoïde Bennu bezoeken en wordt nu voorzien van de ‘ogen’ waarmee hij de planetoïde bewonderen kan.

Het belooft een fantastische missie te worden: NASA’s Origins Spectral Interpretation, Resource Identification, Security-Regolith Explorer (kortweg OSIRIS-REx). De ruimtesonde gaat een bezoek brengen aan de planetoïde Bennu, het oppervlak van de planetoïde aanraken, een monster verzamelen en dat vervolgens netjes op aarde bezorgen.

De drie camera’s
OSIRIS-Rex moet in september 2016 gelanceerd worden en NASA heeft nu weer een belangrijke stap richting die lancering gezet. OSIRIS-REx is uitgerust met drie camera’s. De grootste camera is een kleine telescoop die Bennu vanaf een afstand van zo’n twee miljoen kilometer al moet kunnen spotten en ook beelden moet maken van het gebied waar OSIRIS-REx een monster gaat verzamelen. De tweede camera – MapCam – gaat op zoek naar eventuele maantjes en stofpluimen rond Bennu. Ook zal deze ons aan een topografische kaart van de planetoïde helpen. De derde camera – SamCam – legt onder meer het moment waarop het monster wordt verkregen vast.

De ogen van de missie
“PolyCam, MapCam en SamCam zijn de ogen van deze missie,” stelt onderzoeker Dante Lauretta. “Het belangrijkste doel van deze camera’s is het vergroten van onze kansen op het succesvol terugbrengen van een monster,” stelt onderzoeker Bashar Rizk. “Er gebeurt heel veel tijdens deze ene reis: we moeten navigeren, in kaart brengen, onderzoek doen, een gebied selecteren om een monster te verzamelen en het monster verkrijgen. Terwijl we daar zijn, moeten we continu zien wat er rond de planetoïde gebeurt om de juiste beslissingen te kunnen nemen.”

OSIRIS-REx komt naar verwachting in 2018 bij Bennu aan. In 2023 worden de verzamelde monsters terug op aarde verwacht.

"Cameras Delivered for NASA’s OSIRIS-REx Mission as Launch Prep Continues" - NASA.gov