Rover Opportunity vindt zesde meteoriet op Mars

De Mars Exploration Rover Opportunity vindt de ene na de andere meteoriet op Mars. Dit weekend bestudeerde Opportunity de vijfde meteoriet, die de rover op 16 september in de verte zag liggen. Maar daar blijft het niet bij, want de rover heeft opnieuw een meteoriet gevonden op een afstand van veertig meter bij het wagentje vandaan.

Wetenschappers van NASA denken dat het om een ijzermeteoriet gaat. Opportunity zal een flitsbezoekje brengen aan deze meteoriet om vervolgens door te reizen naar een grote krater.

Op dit moment worstelen astronomen zich door data en foto’s van de vijfde meteoriet met de naam ‘Oliean Ruaidh’. Dit is tevens de vijfde ijzermeteoriet die Opportunity vond sinds de aankomst op Mars in 2004.

Moeite waard?
Aangezien Opportunity nu al vier van de vijf ijzermeteorieten heeft geanalyseerd, vinden wetenschappers het niet nodig om teveel tijd te besteden aan de zesde ijzermeteoriet. Wetenschappers stellen zich regelmatig de vraag: “Is dit object een bezoekje waard?” Als zij denken dat een analyse waarschijnlijk leidt tot oude ingevingen en open deuren, dan wordt een object overgeslagen.

Spirit
Opportunity heeft op dit moment al meer dan 23 kilometer afgelegd op Mars. Spirit, de tweelingbroer van Opportunity, heeft tot nu toe slechts negen kilometer op het Martiaanse oppervlak gereden. Spirit doet op dit moment een dutje tot de rover genoeg energie heeft verzameld om wakker te worden.