Rood alarm voor vlinder, kever en libel

De Europese lijst met bedreigde diersoorten luidt de alarmklok voor de vlinder, libel en kever. De diversiteit binnen de soorten en hun totale aantal neemt rap af. En dat heeft grote gevolgen voor de ecosystemen waar de diertjes deel van uitmaken.

Bijna een derde van de 435 vlindersoorten heeft te maken met teruglopende populaties. Zo’n negen procent van alle vlindersoorten dreigt ook daadwerkelijk op korte termijn uit te sterven.

Naast de vlinders lopen ook kevers en libellen gevaar. De kever moet het hebben van verrot hout en speelt een cruciale rol in de recycling. Ongeveer elf procent van de 431 soorten loopt gevaar in de eigen regio, zo’n 7 procent wordt wereldwijd bedreigd. Het aantal kevers neemt sterk af doordat er steeds minder verrotte bomen zijn en het leefgebied verloren gaat.

Van de 130 soorten libellen loopt 14 procent het risico te verdwijnen. Vijf procent wordt wereldwijd met uitsterven bedreigd. De libel heeft vooral te lijden onder de droge en warme zomers en de mens die veel water aan de natuur onttrekt. Hierdoor wordt het leefgebied van de libel steeds kleiner.

Volgens wetenschappers heeft het verdwijnen van de vlinder, libel en kever grote gevolgen voor de ecosystemen in Europa. Neem bijvoorbeeld de vlinders. Zij spelen als bestuivers een zeer belangrijke rol binnen hun eigen ecosysteem.