Romeins riool levert schat aan informatie op

Een riool nabij de Vesuvius vertelt archeologen wat de Romeinen aten, waar ze werkten en welke ziekten ze onder de leden hadden.

Het riool is zo’n 86 meter lang en raakte in 79 na Christus gelijktijdig met Pompeii bedekt onder een dikke laag as. Anno 2011 is het riool een belangrijke bron van informatie gebleken.

Veel
Het riool bevat de grootste hoeveelheid uitwerpselen die ooit in de Romeinse wereld is aangetroffen. De onderzoekers konden er maar liefst 750 zakken met vullen. En geloof het of niet: maar daar werden de wetenschappers vrolijk van.

Groente
Want de uitwerpselen bevatten een schat aan informatie. Door te kijken waar de uitwerpselen vandaan kwamen, kon worden vastgesteld waar de Romeinen werkten. En door de uitwerpselen uit te pluizen, werd ook het dieet achterhaald. Zo blijkt dat de Romeinen veel groenten aten. Ook troffen de onderzoekers uitwerpselen aan met daarin veel witte bloedcellen. Dat wijst op een bacteriële infectie.

Overigens vonden de onderzoekers in het riool niet alleen uitwerpselen. Ook munten, een lamp, kralen en zelfs een gouden ring met edelsteen was in het riool beland.