Rokers wereldwijd zijn maandag het sterkst geneigd om over stoppen met roken na te denken. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek waarbij wetenschappers gebruik maakten van de zoekopdrachten die Google op verschillende dagen in de week kreeg.
De onderzoekers bestudeerden de zoekopdrachten die tussen 2008 en 2012 in het Engels, Frans, Spaans, Portugees en Russisch in zoekmachine Google werden ingetikt. Ze richtten zich daarbij op alle zoekopdrachten die te maken hebben met ‘stoppen met roken’.
Maandag
Het onderzoek suggereert dat mensen aan het begin van de werkweek – en dan met name op maandag – het meest nadenken over stoppen met roken. Dan werd er namelijk het meest op aan stoppen met roken verwante termen gezocht. Zo was het Engelse zoekwoordenvolume omtrent stoppen met roken op maandag elf procent groter dan op woensdag, 67 procent groter dan op vrijdag en maar liefst 145 procent groter dan op zaterdag. En die resultaten gingen ook voor Spaanse, Franse, Portugese en Russische zoektermen op: in totaal was het zoekwoordenvolume omtrent stoppen met roken op maandag 25 procent groter dan het gemiddelde zoekwoordenvolume van dinsdag tot en met zondag.
Verrassend
De resultaten zijn best verrassend, vindt onderzoeker John W. Ayers. “Men dacht altijd dat het besluit om te stoppen met roken onvoorspelbaar was.” Maar deze onderzoeksresultaten laten iets anders zien. En daarmee zijn ze bijzonder nuttig voor overheden of zorgverleners die pogingen om te stoppen met roken willen stimuleren. “Campagnes die mensen aanmoedigen om te stoppen, zouden misschien beter wekelijks kunnen worden uitgezonden,” vertelt onderzoeker Joanna E. Cohen. “We weten dat rokers vele pogingen nodig hebben alvorens ze erin slagen om te stoppen, dus ze aanmoedigen om op maandagen opnieuw te proberen om te stoppen kan een effectieve en makkelijk inzetbare campagne zijn.”
Denken aan stoppen
Onderzoeker Morgan Johnson, wetenschapper in dienst van The Monday Campaigns, een organisatie die ervoor pleit om de eerste dag van de week aan gezondheid te wijden en die deze studie medefinancierde, onderschrijft dat. “Je kunt mensen beter bereiken op het moment dat ze aan stoppen denken en dit onderzoek suggereert dat de maandag daarvoor een ideaal moment is.” Een fijne bijkomstigheid is dat blijkbaar heel veel mensen op maandag denken aan stoppen. “Steun van anderen is een belangrijke factor wanneer mensen willen stoppen met roken; weten dat je niet alleen bent kan helpen om door te zetten en te stoppen met roken.”
Het onderzoek is verschenen in het Journal of the American Medical Association, Internal Medicine. Naast The Monday Campaigns droeg ook de John Hopkins Bloomberg School of Public Health en het National Cancer Institute een steentje bij aan de studie. De onderzoekers benadrukken echter dat de sponsoren geen enkele invloed hadden op de uitvoer van de studie en/of de resultaten.