Robots evolueren sneller na massa-extinctie

robotbenen

Een team van computerwetenschappers beweert dat robots sneller en efficiënter evolueren na een virtuele massa-extinctie. Dit komt overeen met wat er na het uitsterven van de dinosauriërs is gebeurd. Dieren pasten zich aan en er ontstonden creatieve aanpassingen en oplossingen.

“Vernietiging kan leiden tot verrassende uitkomsten”, vertelt professor Risto Miikkulainen van de universiteit van Texas in Austin. “In eerste instantie lijkt vernietiging erg, maar vervolgens ontstaan er betere aanpassingen.”

De computerwetenschappers gebruiken al jaren computeralgoritmes die geïnspireerd zijn door evolutie om robothersenen te trainen. In een nieuwe simulatie wilden zij een robot goed laten lopen. Zij implementeerden willekeurige mutaties – net zoals in de evolutie – en keken naar de uitwerking.

Virtuele massa-extinctie
Na honderd generaties waren er verschillende robotbenen geëvolueerd, al konden de meeste robots nog niet goed lopen. Vervolgens werd 90 procent van alle robots gedood. Dit gebeurde willekeurig, net zoals in een echte massa-extinctie. De robots die de virtuele massa-extinctie overleefden, slaagden er in om betere oplossingen te vinden om stabieler te lopen. Daarnaast ontstonden er andere slimme aanpassingen.

Wandelende robots op Mars
“Dit is een goed voorbeeld van hoe evolutie indirect of via kronkelende wegen fantastische dingen produceert”, zegt onderzoeker Joel Lehman van de IT universiteit van Kopenhagen. De onderzoekers hopen dat hun algoritme in de toekomst gebruikt gaat worden. Robots kunnen dan na een aardbeving zelfstandig op zoek gaan naar overlevenden onder het puin of wandelend de planeet Mars verkennen.