Reumamedicijn werkt mogelijk ook bij astma

Uit genetisch onderzoek blijkt dat medicijnen tegen reumatoïde artritis misschien ook wel werken tegen astma.

Een groot team internationale onderzoekers – waaronder wetenschappers van de VU Amsterdam – zijn mogelijk een nieuw medicijn tegen astma op het spoor. Dat is te lezen in het blad The Lancet.

De onderzoekers vergeleken het DNA van astmapatiënten met het DNA van mensen die geen astma hadden. Tijdens dit onderzoek ontdekten ze dat twee gebieden op het chromosoom 1 en 11 er bij astmapatiënten anders uitzagen.

…pillen vaak effectiever zijn tegen astma dan inhalators?

IL6R
Met name het gebied op chromosoom 1 trok de aandacht van de onderzoekers. De verandering betrof namelijk de receptor IL6R. IL6R is ook betrokken bij ontstekingen, zoals bijvoorbeeld ontstaan bij reumatroïde artritis. Zulke ontstekingen ontstaan door toedoen van een eiwit waar IL6R weer invloed op uitoefent.

Infecties
Mensen met astma blijken meer van dit eiwit te produceren. En dat leidt mogelijk tot de luchtweginfecties. Mensen met reuma slikken medicijnen die IL6R blokkeren. Die medicijnen werken mogelijk ook bij mensen met astma, zo stellen de onderzoekers.

Nader onderzoek is noodzakelijk, maar de resultaten zijn alvast veelbelovend. “Deze ontdekking kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van nieuwe medicijnen voor de behandeling van astma,” stelt onderzoeker Eco de Geus.

"Mogelijk nieuwe behandeling voor astma door genetische ontdekking" - VU.nl
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Stuart B (cc via Flickr.com).