“Reizen door de tijd is onmogelijk”

Wilt u net als Emmett ‘Doc’ Brown in Back to the Future een tijdreis maken? Volgens wetenschappers van de universiteit van Maryland is dit zo goed als onmogelijk.

Igor Smolyaninov en Yu-Ju Hung simuleerden de geboorte van het universum door speciale metamaterialen te gebruiken. Deze materialen kunnen licht op ongebruikelijke manieren buigen. Uit het onderzoek blijkt dat deeltjes niet in staat zijn om een lus te maken, en dus terug te keren in de tijd.

De onderzoekers gebruikten een laserstraal. Deze laserstraal richtten zij op een stukje metamateriaal, waardoor er een mini-oerknal ontstond in het metamateriaal. De laser zorgde ervoor dat atomen van goud een grote hoeveelheid plasmonen produceerden. Deze plasmonen kwamen allemaal vanuit één punt, net zoals de oerknal.

Als plasmonen eenmaal een bepaalde baan hebben, dan zijn ze niet in staat om een looping te maken en dezelfde baan opnieuw af te leggen. Dit heeft deels te maken door entropie, een maat voor de wanorde in een systeem.

Niet overtuigd
Als we het experiment uitvergroten, dan betekent dit dat tijdreizen in het universum ook niet mogelijk zijn. Toch is niet iedereen het daar mee eens. Andres Albrecht, een kosmoloog aan de universiteit van Californië, twijfelt of een metamateriaal een accuraat beeld geeft van het vroege universum. “Minkowski-ruimte is een ruimte zonder materie”, zegt Albrecht. “Maar er ís materie in het universum, dus we weten dat het geen Minkowski-ruimte is.”

Hoewel Albrecht de oerknalsimulator een fraaie machine vindt, denkt hij dat computersimulaties een beter beeld geven dan metamaterialen.

Tijd
Toch is het mogelijk dat er heelallen bestaan waar tijd anders loopt, oftewel waar de entropie groter is dan in ons heelal. In zo’n heelal kan een gebroken mok plotseling gemaakt worden of worden mensen niet ouder, maar juist jonger! Inwoners van zo’n universum hebben overigens niets in de gaten. “Zij zouden alleen anders denken over wat toekomst is en wat heden is, maar zij zullen niet het gevoel hebben dat er iets niet klopt”, aldus Albrecht.