Amerikaanse studenten hebben een pod ontwikkeld voor de razendsnelle Hyperloop van Elon Musk en gaan deze komende zomer testen.
De pod is het werk van studenten van het Massachusetts Institute of Technology en weegt ongeveer 250 kilo. De pod ‘zweeft’ dankzij twee magnetische velden die elkaar afstoten (een technologie die ook aan de magneetzweeftrein ten grondslag ligt).
Hyperloop
De studenten ontwikkelden de pod als onderdeel van de Hyperloop, een idee van Elon Musk (geestelijk vader van onder meer SpaceX en Tesla). De Hyperloop is een nieuwe, razendsnelle vorm van openbaar vervoer en zou snelheden van zo’n 1220 kilometer per uur kunnen bereiken. Dat betekent dat een reisje Leeuwarden-Parijs slechts een half uurtje tijd in beslag neemt. Hoe is dat mogelijk? Musk stelde voor om de Hyperloop-pods met daarin de passagiers niet op rails, maar op ‘kussens van lucht’ te laten reizen door een buis met een beperkte luchtdruk. Hierdoor is de weerstand minimaal en kunnen de eerder genoemde enorme snelheden worden behaald.
Eerste experimenten
Musk gaf direct aan niet de ambitie te hebben om de Hyperloop te ontwikkelen en nodigde eenieder van harte uit om zijn idee werkelijkheid te laten worden. En dat hebben we geweten! Diverse bedrijven zijn op dit moment serieus met de Hyperloop bezig. Recent werd bijvoorbeeld in de woestijn van Nevada de elektrische motor van de Hyperloop getest.
Testbaan
Het enthousiasme van al die mensen werkt blijkbaar zo aanstekelijk dat ook Elon Musk toch weer een beetje bij de Hyperloop betrokken is geraakt. Eerder dit jaar kondigde hij aan een testbaan voor de Hyperloop te bouwen waarop de beste prototypes van verschillende bedrijven en studententeams nog deze zomer getest kunnen gaan worden. De pod van MIT zal daar deze zomer ook getest gaan worden. Net als de capsule die studenten van de TU Delft hebben bedacht.
En daarmee blijft de Hyperloop – een idee dat te mooi leek om waar te kunnen zijn – de gemoederen toch bezighouden. Het zal nog wel even duren voor we in een half uurtje van Leeuwarden naar Parijs reizen, maar er wordt wereldwijd aan gewerkt. En daarmee is het een project om in de gaten te blijven houden.