Planetoïdenjager WISE maakt zijn eerste foto’s na lange winterslaap

planetoïde

Ruimtesonde WISE werd na een winterslaap van 2,5 jaar onlangs weer wakker gemaakt. Het was tijd om aan de slag te gaan! En nu heeft de ruimtesonde – in aanloop naar een gloednieuwe missie – zijn eerste foto’s afgeleverd.

Op één van de eerste foto’s die WISE na zijn lange winterslaap maakte (zie hierboven), is een planetoïde (het rijtje stipjes in het midden van de foto) te zien. Het gaat om planetoïde Hola die in 1917 werd ontdekt.

Goede gezondheid
De foto’s vertellen onderzoekers dat WISE er nog prima aan toe is. “De sonde is in goede gezondheid en de nieuwe beelden zien er net zo goed uit als de beelden die voor de winterslaap werden gemaakt,” vertelt onderzoeker Amy Mainzer. De onderzoekers verwachten binnen enkele maanden alweer in staat te zijn om met behulp van WISE nu nog onbekende ruimtestenen te ontdekken.

Nog een foto die WISE kort na zijn winterslaap maakte. Hier ziet u een stukje van het sterrenbeeld Jachthonden. Afbeelding:  NASA / JPL-Caltech.
Nog een foto die WISE kort na zijn winterslaap maakte. Hier ziet u een stukje van het sterrenbeeld Jachthonden. Afbeelding: NASA / JPL-Caltech.

34.000 planetoïden
Ruimtesonde WISE werd in 2009 gelanceerd en ontdekte in enkele jaren tijd meer dan 34.000 planetoïden. Ook bracht deze meer dan 747 miljoen ruimteobjecten in kaart. In augustus 2010 bleek de koelvloeistof van WISE een eind op te zijn geraakt. Om de sonde toch nog even in bedrijf te kunnen houden, kreeg deze een nieuwe missie: objecten in het zonnestelsel bestuderen. Maar in februari 2011 zat ook die missie erop en zette NASA de sonde op non-actief. Zo’n 31 maanden zweefde WISE vervolgens slapend door de ruimte.

Maar NASA was vastbesloten om de sonde opnieuw in te gaan zetten. En eind augustus van dit jaar maakte de ruimtevaartorganisatie bekend een nieuwe missie te hebben voor WISE. De sonde moet onderzoek gaan doen naar kometen en planetoïden die (gevaarlijk) dicht bij de aarde in de buurt komen. Onder de planetoïden die WISE gaat bestuderen, bevinden zich ook enkele kandidaten voor de ambitieuze missie waarbij NASA een planetoïde wil gaan bezoeken, vangen en verplaatsen.

"NASA's Asteroid Hunter Spacecraft Returns First Images after Reactivation" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / JPL-Caltech.