Planetoïde scheert begin maart op nog onbekende afstand langs de aarde

De planetoïde passeerde de aarde twee jaar geleden ook al, maar zal begin maart mogelijk veel dichter bij onze planeet in de buurt komen. Maar: geen paniek!

De planetoïde draagt de naam 2013 TX68 en passeerde de aarde twee jaar geleden op een afstand van ongeveer 2 miljoen kilometer. Op welke afstand de planetoïde de aarde op 5 maart zal passeren, is nog onduidelijk. Schattingen lopen uiteen van 14 miljoen kilometer tot 17.000 kilometer.

Schattingen omtrent de afstand waarop de planetoïde langs de aarde zal scheren, lopen sterk uiteen. Afbeelding: NASA / JPL-Caltech.

Onzeker
Dat onderzoekers nog niet goed weten hoe klein de afstand tussen de aarde en de planetoïde werkelijk zal zijn, komt doordat de baan van de ruimtesteen nog niet helemaal duidelijk is. “De baan van de planetoïde is onzeker en het zal lastig zijn om te voorspellen waar we deze kunnen zien,” vertelt onderzoeker Paul Chodas. “Er is een kans dat de planetoïde tijdens de scheervlucht van volgende maand wordt opgemerkt door één van onze telescopen en we meer te weten komen over de baan die de planetoïde rond de zon trekt.”

Kansen
De baan mag dan onduidelijk zijn, wetenschappers sluiten uit dat 2013 TX68 begin maart op de aarde zal botsen. Wel is er een héél klein kansje dat de planetoïde in de toekomst een gevaar vormt. Zo wordt de kans dat deze op 28 september 2017 op de aarde afstevent, geschat op ongeveer 1 op 250 miljoen. De kans op een inslag tijdens latere scheervluchten langs de aarde – in 2046 en 2097 – is nog kleiner. “De mogelijkheid van een botsing tijdens één van deze drie scheervluchten is veel te klein om je echt zorgen over te maken,” benadrukt Chodas.

De planetoïde is naar schatting ongeveer 30 meter groot. Ter vergelijking: de planetoïde die drie jaar geleden in de atmosfeer boven Tsjeljabinsk uit elkaar spatte was twintig meter groot. Als een planetoïde ter grootte van 2013 TX68 de aardse atmosfeer binnendringt, zou daarbij ongeveer twee keer zoveel energie vrijkomen als tijdens de situatie boven Tsjeljabinsk.

"Small Asteroid to Pass Close to Earth March 5" - NASA
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door ESA / P. Carril.