Pil voor de man komt eraan

Al jaren zijn het vrouwen die braaf elke avond een pilletje moeten slikken, maar dat gaat door een nieuwe ontdekking wellicht snel veranderen.

Wetenschappers hebben een maniertje ontdekt waarop de vruchtbaarheid van mannen (tijdelijk) wordt aangetast en dat zonder bijwerkingen. Door ervoor te zorgen dat het mannelijk lichaam geen vitamine A kan gebruiken, wordt er ook geen sperma meer aangemaakt.

Muizen
De onderzoekers probeerden het uit op muizen. Ze gaven de diertjes gedurende acht of zestien weken een middeltje waardoor ze geen vitamine A konden gebruiken. Het resultaat: de dieren konden in die periode geen vrouwtjes bevruchten. Zodra de onderzoekers de behandeling stopzetten, gingen de muizen weer sperma produceren en konden ze gewoon voor nageslacht zorgen.

Libido
Uit dit onderzoek blijkt bovendien dat de behandeling geen bijwerkingen heeft. Het testosteronniveau van de muizen veranderde niet. De muizen hadden dus nog evenveel zin in seks als voor de behandeling.

Nader onderzoek moet de resultaten bevestigen en aantonen dat deze vorm van ‘mannenpil’ ook op de lange termijn geen bijwerkingen heeft.

Bovenstaande foto is gemaakt door Ceridwen (via Wikimedia Commons).