Persoon op close-up foto lijkt minder betrouwbaar en minder aantrekkelijk

Een nieuwe profielfoto maken voor Facebook of Twitter? Zorg er dan voor dat de fotograaf niet al te dichtbij komt. De afstand waarop portretten gemaakt worden, blijkt namelijk invloed te hebben op hoe mensen ons zien. Een close-up zorgt er bijvoorbeeld voor dat mensen denken dat u minder aantrekkelijk en minder te vertrouwen bent.

Er zijn heel veel factoren op een foto die ervoor kunnen zorgen dat mensen een bepaald beeld van u krijgen. Bijvoorbeeld het feit of u op die foto lacht of fronst. Maar onderzoekers van het California Institute of Technology hebben nu nog een factor gevonden: de afstand tussen de fotograaf en de gefotografeerde.

Close-up
De onderzoekers lieten studenten 36 foto’s van achttien mensen zien. Op de ene foto stond iemand in close-up afgebeeld. Op de andere foto ietsje verder weg. “Een foto van dichtbij genomen, zou normaal gesproken ook groter zijn en een hogere resolutie hebben en een andere lichtval,” vertelt onderzoeker Ronnie Bryan. Maar die effecten werkten de onderzoekers in hun studie weg. “Wat je dan overhoudt, is een soort vervormend effect dat zo subtiel is dat niemand in ons experiment het doorhad. Desalniettemin beïnvloedde het hun oordeel wel.”

Twee foto’s die tijdens de experimenten werden gebruikt. Foto’s: Caltech.
Experimenten
De proefpersonen vonden mensen die in close-up waren afgebeeld er minder betrouwbaar uitzien, zo meldt het blad PLoS ONE. Ook vonden ze de mensen minder aantrekkelijk en minder competent dan wanneer diezelfde mensen van een afstandje gefotografeerd waren. “We deden een hoop experimenten,” vertelt onderzoeker Ralph Adolphs. “We testten mensen in het lab en sommigen zelfs online: we vroegen proefpersonen om de betrouwbaarheid van gezichten vast te stellen en in sommige experimenten vroegen we mensen om echt geld te investeren in vreemde mensen waar ze op foto’s enkel de gezichten van zagen, dat geeft goed aan hoe sterk ze deze mensen vertrouwden.” En al die experimenten leverden dezelfde resultaten op. “Op foto’s genomen van een afstand van zo’n 60 centimeter zien mensen er in vergelijking met foto’s die van een afstand van twee meter zijn gemaakt, onbetrouwbaar uit.” De onderzoekers kozen er heel bewust voor om met foto’s te werken die vanaf die twee afstanden waren gemaakt. De één ligt namelijk in de persoonlijke ruimte en de ander net daarbuiten.

Volgens de onderzoekers heeft hun studie verschillende implicaties. Zo kan er op basis van het onderzoek een computerprogramma worden ontwikkeld dat kan schatten van hoe ver een foto is gemaakt en in hoeverre de persoon op die foto dus als betrouwbaar zal worden aangemerkt. “Je kunt je voorstellen dat er veel mensen zijn die wel geïnteresseerd zijn in zo’n toepassing,” vertelt onderzoeker Pietro Perona. “In het bijzonder in de politieke arena.”

Bronmateriaal

"Ready for Your Close-Up?" - Caltech.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Heather Reis (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd