Panda blijkt bijzonder dagritme te hebben

panda

De activiteit van de panda piekt op drie momenten op de dag: in de ochtend, in de middag en rond middernacht.

De meeste zoogdieren hebben een dagritme dat in één van de volgende drie categorieën valt: ze zijn ‘s nachts actief, ze zijn overdag actief of ze zijn tweemaal daags actief: als de zon opkomt en als de zon ondergaat. Aangenomen werd dat de panda in de laatste categorie viel. Maar een nieuw onderzoek suggereert dat de panda – als het om dagritme gaat – niet in een hokje te stoppen is.

Zendertje
Onderzoekers voorzagen vijf panda’s (vier vrouwtjes en een mannetje) van een zendertje, zodat ze de bewegingen van de dieren konden volgen. De panda’s werden zo gedurende twee jaar gevolgd. Uit het onderzoek blijkt dat de activiteit van de panda’s op drie momenten op de dag piekt: in de ochtend, in de middag en rond middernacht.

…recent onderzoek suggereert dat de panda geen einzelgänger is?

Eten
De onderzoekers denken dat het opmerkelijke ritme van de panda’s alles te maken heeft met het voedsel dat ze nuttigen. Panda’s eten bamboe, maar verteren minder dan twintig procent van de bamboe die ze nuttigen. “Ze moeten vaker eten – zoals bijvoorbeeld rond middernacht – aangezien de voedingswaarde van bamboe laag is,” vertelt onderzoeker Jindong Zhang.

Eigen schema
“Veel plantenetende dieren zijn rond zonsopgang en rond zonsondergang actief, omdat ze roofdieren en/of mensen die vaak overdag actief zijn, willen vermijden,” vertelt onderzoeker Vanessa Hull. “Maar panda’s hebben geen grote vijanden, dus zij kunnen het zich veroorloven om hun eigen schema te volgen en hoeven zich geen zorgen te maken om tegen iemand aan te lopen die hen opeet.”

De reuzenpanda is een bedreigde soort. Dat komt deels door onze soort: mensen eigenen zich het leefgebied van de panda toe en toveren het om tot landbouwgebied. Ook het beperkte dieet van de panda – hij eet alleen bamboe – zit het dier in de weg: de panda kan niet zomaar overstappen op ander voedsel als er geen of weinig bamboe voorhanden is. Dat laatste kan in de toekomst nog wel eens een groter probleem worden. Recent onderzoek suggereert dat bamboe wel eens het slachtoffer kan worden van klimaatverandering. Ook het seksleven van de panda is problematisch. Zo heeft een vrouwelijke panda gemiddeld slechts 24 tot 72 uur per jaar zin in seks. En krijgt het mannetje zin in seks als het vrouwtje er niet aan moet denken.

"Pandas defy labels, move to their own rhythms" - MSU.edu