Orkaan legt supersnelweg aan voor de koraalduivel

koraalduivel

Wie heeft er baat bij een orkaan die met verwoestende kracht over de aarde raast? Nou..de koraalduivel. Orkanen banen een soort supersnelweg die de koraalduivels in staat stelt om nieuwe gebieden te bezoeken en annexeren.

Normaal gesproken zorgt de stroming in de oceaan ervoor dat het leefgebied van de koraalduivel beperkt wordt: eitjes en larven van de vis slagen er niet in om de Straat van Florida (gelegen tussen Cuba en Florida) voorbij te komen. Maar wanneer een orkaan voorbijkomt, verandert de stroming: de krachtige noordelijke stroom maakt plaats voor een krachtige oostelijke stroom. Die verandering in stroomrichting en -snelheid kan hoogstwaarschijnlijk verklaren hoe de koraalduivel in de wateren rondom de Bahama’s is beland. De stroming heeft dat eitjes en larven van de koraalduivel van Florida naar de Bahama’s verplaatst.

De orkaan vormt als het ware een supersnelweg die de koraalduivel uit een gebied dat deze normaal gesproken bijna niet verlaten kan, voert. “Zonder zo’n snelweg is het een vrij lange zwemtocht voor jonge koraalduivels,” stelt onderzoeker Matthew Johnston. “Dit is het eerste onderzoek dat aantoont dat oceaanstromingen die door toedoen van orkanen veranderen niet alleen de invasie van soorten in een gebied waar zij niet thuishoren helpen, maar zelfs versnellen.”

“Het onderzoek is belangrijk, omdat klimaatverandering ertoe kan leiden dat het aantal stormen en de kracht van stormen toeneemt en wellicht de verspreiding van invasieve soorten versnelt,” stelt Johnston. Hij wijst erop dat voor de kust van Zuid-Florida veel invasieve waterorganismen leven en dat het in de toekomst wellicht heel normaal wordt dat een orkaan de weg vrij maakt en deze soorten in staat stelt om de Bahama’s tot hun leefgebied te gaan rekenen.

"Nova Southeastern University Researchers Discover Hurricanes Helped Accelerate Spread of Lionfish" - Nova.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Jens Petersen (via Wikimedia Commons).