Orbiter ontdekt ‘appeltaartje’ op Mars

appeltaart

De Mars Reconnaissance Orbiter heeft een wel heel bijzondere foto gemaakt van het oppervlak van Mars. Op de foto is een nogal opvallend verschijnsel te zien dat nog het meest doet denken aan een appeltaart.

Het is wel een gigantische appeltaart, zo laat NASA in een berichtje weten. Het fenomeen is bijna twee kilometer breed. “Het ziet eruit als een cirkelvormig eiland omringd door een ‘zee’ van glad uitziende lavastromen,” stelt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie.

Waarschijnlijk is het ‘appeltaartje’ door toedoen van vulkanisme ontstaan. “Het gebied bevat sommige van de jongste lavastromen op Mars, vandaar dat het zeer waarschijnlijk is dat vulkanisme een rol heeft gespeeld bij het creëren van dit kenmerk.” Mogelijk is lava onder de heuvel omhoog komen zetten en heeft deze de heuvel omhoog geduwd. “Het lijkt alsof er materiaal uit de berg mist, dus het is mogelijk dat er een grote hoeveelheid ijs in de berg te vinden was die door toedoen van de warmte van de lava is verdwenen.”

De foto werd gemaakt door HIRISE: één van de instrumenten aan boord van NASA’s Mars Reconnaissance Orbiter. Door bijzondere kenmerken op het oppervlak van de rode planeet – zoals dit appeltaartje – te bestuderen, kunnen onderzoekers meer te weten komen over hoe deze oppervlaktekenmerken zijn ontstaan en welke processen op en in Mars spelen of speelden.

"An Enigmatic Feature in Athabasca Lava Flows" - NASA.gov