Opwarming drijft tropische vogel naar boven

Tropische vogels zoeken het in een reactie op de opwarming van hun leefgebied hogerop. Maar ze gaan wellicht niet snel genoeg.

Dat concluderen onderzoekers van de Duke University. Ze bestudeerden vogels in de bergen in Peru. Onder meer de vogel Diglossopis glauca (zie hierboven) werd goed in de gaten gehouden. De wetenschappers keken waar de tropische vogels uithingen en vergeleken die locaties met de onderzoeksgegevens die wetenschappers tientallen jaren geleden hadden verzameld.

…klimaatverandering dieren laat krimpen?

Hieruit blijkt dat de tropische vogel anno 2011 veel hoger leeft. “Naar het noorden gaan, heeft geen zin,” legt onderzoeker German Forero-Medina uit. “Dus omhoog is de enige optie.” Maar de vogels gaan niet zo snel omhoog als op basis van de stijgende temperaturen mag worden verwacht. “Dit kan slecht nieuws zijn,” vertelt onderzoeker Stuart Pimm. “Soorten zijn gedoemd om te verdwijnen als ze naar hogere gebieden gaan en daar leefgebied te kort komen. Door op hun plaats te blijven, hebben ze meer leefgebied, maar raken ze mogelijk oververhit.”

De vogels lijken vertraagd te reageren op de opwarming, zo concluderen de onderzoekers in het blad PLoS ONE. De onderzoekers denken dat wel te kunnen verklaren. Ze reageren mogelijk niet direct op de temperaturen, maar op de reactie die planten op de temperaturen geven.

"Climate Change Driving Tropical Birds to Higher Elevations" - Duke.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Chrystopher Canaday (via Wikimedia Commons).