Opruimwerkzaamheden Golf maakten olie 52 keer giftiger

Nieuw onderzoek wijst erop dat maatregelen die tijdens de olieramp in de Golf van Mexico werden genomen om de schade te beperken, de ramp alleen maar erger maakten. De olie blijkt in combinatie met de chemicaliën die de olie af moeten breken, nog giftiger te zijn voor leven in de Golf.

Dat schrijven wetenschappers van Georgia Tech in het blad Environmental Pollution. Ze baseren zich op experimenten in het laboratorium. De onderzoekers gebruikten olie die tijdens de ramp met Deep Water Horizon vrijkwam en combineerden de olie met Corexit. Corexit is een chemische stof die tijdens de olieramp in de Golf gebruikt werd om de olie af te breken. Die maatregel wordt vaak getroffen tijdens olierampen: door de olievlek in kleinere deeltjes te breken, zou de natuur de olie gemakkelijker en sneller af kunnen breken, waardoor de schade beperkt blijft.

De onderzoekers mixten de olie met Corexit en keken welk effect de mix had op raderdieren, kleine meercellige organismen (zie de foto hierboven). De mix bleek al met al 52 keer giftiger te zijn voor raderdiertjes dan olie alleen was. Niet alleen bleek de mix ervoor te zorgen dat volwassen raderdieren stierven, ook remde de mix (zelfs in lage concentraties) de kans dat eitjes van raderdieren uitkwamen, met wel vijftig procent af.

Eitjes
Vooral het niet uitkomen van eitjes is een probleem, zo stellen de onderzoekers. Uiteindelijk leidt dat tot minder raderdiertjes. En aangezien raderdiertjes weer een bron van voedsel zijn voor krabben, garnalen en vissen, wordt dat door vele organismen gevoeld.

Is dat genoeg reden om de chemicaliën – die nu tijdens olierampen wereldwijd worden ingezet – links te laten liggen? De onderzoekers zijn voorzichtig met hun oordeel. “Wat nog bepaald moet worden is of de voordelen van het afbreken van de olie met behulp van Corexit opwegen tegen de substantiële toename in giftigheid van de mix,” stelt onderzoeker Terry Snell. “Misschien moeten we de olie op natuurlijke wijze af laten breken. Het duurt misschien langer, maar het heeft wel een minder giftige aanpak op ecosystemen.”

"Gulf of oil Mexico clean-up makes 2010 spill 52-times more toxic" - Gatech.edu
De foto bovenaan dit artikel is afkomstig van Georgia Tech.