Op tijd aan tafel! Kans op diabetes kan verkleind worden door vroeg op de dag te eten

Wanneer je al vóór 13.00 uur ’s middags het leeuwendeel van je calorie-inname tot je hebt genomen, val je niet alleen af, het verbetert ook aanzienlijk schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

De laatste jaren kiezen steeds meer mensen die wat kilootjes willen verliezen, voor intermittent fasting. Dit houdt in dat je enkel tijdens een bepaalde tijdsperiode op de dag eet. Het bekendste schema is het 16/8 schema. Hierbij kies je ervoor om alleen tussen twaalf uur ’s middags en acht uur ’s avonds te eten. Maar je kunt het ook omdraaien. Bij Early time-restricted feeding (eTRF) wordt er bijvoorbeeld alleen in de ochtend en vroege middag gegeten. En daar lijken met name mensen met obesitas die diabetes willen voorkomen, veel aan te hebben.

Early time-restricted feeding
eTRF is dus een vorm van intermittent fasting, waarbij je je voedselconsumptie beperkt tot bepaalde uren. In dit geval eet je alleen in de eerste zes tot acht uur van de dag. Eerdere studies hebben gesuggereerd dat dit dieet een gunstig effect heeft op de cardiometabole gezondheid en tevens de bloedsuikerspiegel kan verbeteren. Toch was hiermee niet de kous af. Onderzoekers vroegen zich in een nieuwe studie namelijk af of deze ontdekte verbeteringen verband houden met gewichtsverlies (als gevolg van eTRF) of dat het meer met het vasten zelf te maken heeft.

Studie
Om hier meer over te weten te komen, verzamelden de onderzoekers tien deelnemers met prediabetes (een voorfase van diabetes type 2) en obesitas. De deelnemers werden verdeeld over twee groepen. De eerste groep at het meeste vóór 13.00 uur ’s middags en de andere groep kon vrijwel de hele dag eten.

De twee verschillende groepen en hun variërende eetmomenten. Afbeelding: NYU Langone Health

Na zeven dagen wisselden de deelnemers van groep. De onderzoekers verstrekten voedsel om te voorzien in de caloriebehoefte van de deelnemers, die gedurende het hele onderzoek glucosemeters droegen om het bloedsuikergehalte te meten.

Bloedsuikerspiegel
De studie leidt tot enkele interessante nieuwe inzichten. “Ons onderzoek toont aan dat de bloedsuikerspiegel van de deelnemers, die slechts één week aan eTRF hadden gedaan, minder schommelde,” vertelt onderzoeker Joanne Bruno. “Bovendien verkortte het de tijd dat de bloedsuikerwaarde boven het normale niveau uitsteeg. Dit suggereert dat eTRF een nuttige methode kan zijn voor mensen met prediabetes of obesitas om hun bloedsuikerwaardes binnen het normale bereik te houden en te voorkomen dat ze diabetes type 2 ontwikkelen.”

Op tijd aan tafel
Wil je dus je kans op diabetes verkleinen, ga dan op tijd aan tafel. “Door het grootste deel van je calorie-inname vroeger op de dag te eten, wordt de tijd dat de bloedsuikerspiegel verhoogd is, verkort,” legt Bruno uit. “Hierdoor verbetert de metabole gezondheid.”

Meer over diabetes type 2
Diabetes type 2 is de meestvoorkomende vorm van diabetes. Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet meer goed op insuline (het hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt). Het gevolg is dat de bloedsuikerspiegel te hoog is. En dat kan vervolgens weer leiden tot schade aan het hart, ogen, nieren en voeten. Diabetes type 2 gaat dan ook samen met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten.

De bevindingen zijn in de huidige tijd zeer actueel. Naar schatting hebben maar liefst 1,1 miljoen Nederlanders diabetes type 2. Maar ook wereldwijd komt de aandoening veelvuldig voor – en de aantallen blijven toenemen. Naar schatting hadden in 2021 wereldwijd 537 miljoen mensen diabetes type 2 en dit zal naar verwachting toenemen tot 783 miljoen tegen 2045. Dit legt een enorme last op gezondheidsstelsels. Maar het heeft ook grote gevolgen voor de patiënten zelf, aangezien het tot vervelende complicaties kan leiden en zelfs hun leven kan verkorten. Er is dan ook dringend bewijs nodig voor beïnvloedbare factoren die deze aandoening kunnen helpen voorkomen.

De studie is een belangrijke stap in die richting. “Onze resultaten duiden erop dat eTRF een werkende strategie kan zijn om diabetes te voorkomen,” concludeert Bruno. “Verdere studies zijn echter nodig om de voordelen nog beter in beeld te krijgen.”

Bronmateriaal

"Early time-restricted feeding improves blood sugar levels" - The Endocrine Society (via EurekAlert)
"Eating meals earlier improves metabolic health" - NYU Langone Health / NYU Grossman School of Medicine (via EurekAlert)
Afbeelding bovenaan dit artikel: Sasithorn Phuapankasemsuk van Getty Images (via canva.com)

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd