Verrassend veel vrouwen aangetroffen in graven rond Stonehenge

Wetenschappers hebben verrassend veel stoffelijke resten van vrouwen bij het wereldberoemde monument ontdekt. Het suggereert dat Stonehenge geen ‘mannending’ was.

Archeologen trekken hun conclusie op opgravingen die in 2008 plaatsvonden. Tijdens de opgravingen richtten de archeologen zich op Aubrey Hole 7. Eén van de 56 ‘putten’ net buiten de ring van stenen die het beroemde Stonehenge vormen.

Op dit kaartje zie je onder meer Stonehenge (in het midden) en de Audrey Holes. Afbeelding: Mike Pitts.
Eerdere opgravingen
Al in 1920 werden voor het eerst gecremeerde resten van mensen nabij Stonehenge aangetroffen. Maar onderzoekers konden er niet veel mee: ze misten de technologie die nodig was om meer over de mensen aan wie deze resten toebehoorden, te weten te komen. En dus werden de resten – afkomstig uit zo’n 59 graven – in 1935 weer begraven. En wel in Aubrey Hole 7.

Geslacht
Wetenschappers hebben die resten nu opnieuw opgegraven en bestudeerd. Met de moderne technologieën kunnen ze ons veel meer over de resten vertellen dan de wetenschappers die bijna honderd jaar geleden rondom Stonehenge werkten. Zo konden ze onder meer het geslacht van de mensen die hier hun laatste rustplaats vonden, vaststellen.

Vrouwen
“Van de 21 stukjes schedel die van verschillende mensen afkomstig waren kon Christie (Willis, één van de onderzoekers, red.) vaststellen dat negen stukjes van mannen waren en vijf van vrouwen,” zo schrijft onderzoeker Mike Pitts op zijn eigen blog. “Ze vond 24 botjes uit het binnenoor die eveneens van verschillende mensen waren en ze kon vaststellen dat negen van deze botjes van mannen waren en veertien van vrouwen.” Naast Aubrey Hole 7 stuitten de onderzoekers bovendien op nog een graf – dat in 1920 over het hoofd was gezien – waarin ook de resten van een vrouw lagen.

Selectie
Al die bewijsstukken wijzen erop dat Stonehenge geen mannenwereld was. Sterker nog: het lijkt erop dat nabij het monument ongeveer net zoveel vrouwen als mannen begraven liggen. Maar wie waren die vrouwen? Hoogstwaarschijnlijk waren het vrouwen van hoge komaf, zo legt Pitts uit op zijn blog. Hij schat dat er rond Stonehenge zo’n 240 graven te vinden zijn. Daarnaast wijst hij erop dat mensen tussen 3100 en 2500 voor Christus hier een laatste rustplaats vonden. Dat betekent dat er per generatie slechts tien mensen nabij Stonehenge ter ruste werden gelegd. Een graf nabij Stonehenge was dus voor weinig mensen weggelegd en het lijkt voor de hand liggend dat alleen mensen met een hoge status in aanmerking kwamen voor zo’n laatste rustplaats.

De archeologen doen hun studie in het blad British Archaeology uit de doeken. Hoewel het onderzoek weer ietsje meer onthult over het altijd nog raadselachtige monument, benadrukken de onderzoekers dat er nog genoeg te ontdekken valt.