Ook uw hond lijkt de runners high te ervaren

runners high

Fervente hardlopers kennen het wel: dat gelukzalige gevoel nadat u een stuk hebt hardgelopen, oftewel de runners high. Nieuw onderzoek suggereert nu dat ook honden dat gelukzalige gevoel ervaren nadat ze een lekker stuk hardgelopen hebben.

Dat schrijven onderzoekers in het blad The Journal of Experimental Biology. Ze baseren hun conclusies op experimenten met mensen, honden (hun poten zijn erop gebouwd om te rennen) en fretten (hun pootjes zijn niet direct gebouwd om te rennen).

Hardloopband
De onderzoekers verzamelden tien fitte mensen die gemakkelijk dertig minuten achter elkaar konden hardlopen. Ook haalden ze er acht honden en acht fretten bij. Alle proefpersonen en -dieren leerden om met een bepaalde snelheid op een hardloopband te lopen.

…ouders meer bacteriën met hun hond delen dan met hun kinderen?

Daarna kon het echte werk beginnen: er moest gesport worden. Kort voor de proefpersonen en -dieren daarmee begonnen, werd er wat bloed afgenomen. Datzelfde werd ook gedaan nadat het experiment was afgelopen. De proefpersonen kregen bovendien voor en na het experiment een vragenlijst voorgelegd waarmee achterhaald kon worden hoe positief gestemd ze waren.

Mensen en honden
Uit het onderzoek blijkt dat zowel mensen als honden nadat ze dertig minuten hadden hardgelopen meer endocannabinoïden in hun bloed hadden dan daarvoor. Endocannabinoïden doen dienst als neurotransmitters die het brein flink kunnen beïnvloeden door het belonende signalen te sturen. Het prettige gevoel na het hardlopen is zo’n belonend signaal. Het onderzoek wijst er dus op dat zowel mensen als honden dat prettige gevoel – oftewel de runners high – ervaren. Maar alleen na het hardlopen: wanneer de mensen en honden dertig minuten wandelden, nam de hoeveelheid endocannabinoïden niet toe. Mensen die hadden hardgelopen en meer endocannabinoïden in hun bloed hadden, bleken ook een betere stemming te hebben dan daarvoor het geval is: dat bevestigt dat de endocannabinoïden een positieve uitwerking hebben op het brein.

Het afgenomen bloed van fretten wijst erop dat zij niet blijer worden van een lekker rondje hardlopen of wandelen: bij hen nam de hoeveelheid endocannabinoïden niet toe. “Bij mensen en honden, maar niet bij fretten, activeert hardlopen het endocannabinoïde-systeem,” zo schrijven de onderzoekers. “Dat verbetert waarschijnlijk de prestaties en moedigt (mensen en honden, red.) aan om vaker te sporten (…) Endocannabinoïden kunnen dieren die gebouwd zijn om te rennen helpen door hun intensieve atletische prestaties te verbeteren.”